Slottet på Fulufjellet (29.08.2021)

Ascents Slottet (1,047m) 29.08.2021

Etter å ha vært i Gutulia nasjonalpark dagen før, kjørte jeg sørover mot Trysil og etterhvert inn mot Ljørdalen og etterhvert inn en grusvei inn mot Bergådalen. Fulgte Knutsverre sin fine beskrivelse og fant parkeringen ved ei hytte og hengebrua. Strålende sol og varmt i dag også, så shorts og t-skjorte holdt i dag og.

Hengebrua stolte jeg også på - selv om skiltet sa det var kryssing på eget ansvar.

Det gikk som Knutsverre beskrev en blåmerket sti på andre siden av brua, men sto nå ikke noe skilt om hvor den skulle. Så er vel lite i bruk. Men gikk fint å følge den oppover gjennom skogen - og når det var ca 2 km igjen i rak linje til toppen - så skar jeg av stien og fulgte GPS-kursen rett mot Slottet.

Skar av stien mot toppen omtrent her
Fine høstfarger på vei opp

Gikk greit oppover på en blanding av mose, lyng og litt ur. Ingen bjørner å se i dag - Fulufjellet har visst mye bjørn. Så bare en svær uredd elgokse som ikke så ut til å grue seg til jakta der han spaserte rundt rett før toppen, samt en hauk som landet omtrent oppå meg på toppen.

Slottet i siktet

Var uvant tungt å gå i denne dype mosen og lyngen, men hadde en fin tur og igjen knallfin utsikt på toppen. Fulufjellet har en stor åpen vidde på toppen mot Sverige - og igjen Sølenfjella i det fjerne på andre siden. Brukte omtrent 3,5 time opp og ned på ca 10 km.

Grattis med to nye, fine…

Written by knutsverre 31.08.2021 09:06

nasjonalparktopper! Fine bilder og utrolig flott vær!

Missing title

Written by bigmob 31.08.2021 11:19

Hei, takk ja ble en svært sommerlig helg. Så måtte bare ut å lufte meg et sted - og Østerdalen er undervurdert.

Takk for gode rapporter som inspirerte meg til helgeturen i to fine nasjonalparker :-)