Fin tur til Norges minste nasjonalpark (29.08.2021)

Ascents Gutulivola (949m) 29.08.2021

Var meldt strålende vær, så fikk audiens hos madamen til en solotur til et par nasjonalparker etter å ha vært i 153-årslag fredagskvelden. Dura opp helt til sørvestenden av Femunden og overnattet på et overraskende fint sted - Femundtunet. Fikk rom rett ut mot Femunden og våkna ved 6-tida av at sola sto opp rett i fleisen. Bare å nyte morgenkaffen på trapp rett utafor rommet og glede seg til turen på den andre siden av Femunden.

Kjørte forbi Svorken i retning Elgå og inn til parkeringen ved Gutulisjøen, mens reinsdyrene vandret pent langs veien. Derfra var det godt merket sti med en rekke infoskilt langs vatnet og inn til den idylliske setra helt innerst.

Lunsjplass ved setra

Derfra gikk det fortsatt noen infostier rundt setra - men valgte etterhvert å sikte på en umerket sti som så ut til å gå i rett retning gjennom trollskogen med de gamle sølvfurutrærne. Stien forsvant omtrent ved tregrensa, men derfra var det lett å bare følge retningen opp de siste behagelige meterne. Høstfargene var også så smått kommet.

Sølenfjella var majestisk til stede hele veien og var helt magisk fine fra toppen.

Satt lenge der oppe og bare nøt 360 grader panorama. Gikk samme fine rute ned igjen - og klarte å somle i 3-4 timer på tur.