Kongetur som seg hør og bør på Kongen (26.06.2021)

Ascents Suliskongen (1,907m) 26.06.2021

Camp Nordante-gjengen avlyste med nettopp Suliskongen i siktet - pga dårlige værmeldinger. Men været ble bedre enn spådd det - og jeg var nå i området så...

Hadde aldri vært i sagnomsuste Sulitjelma før og tenkte jeg kunne gjøre meg kjent. Tok en prat med den lokale kjentmannen Erling Schilleås og han mente det kunne gå greit å gå opp på Suliskongen nå - selv om det nok var lite snø i dalen og den beste vårskisesongen var over.

Kjørte opp til Ny-Sulitjelma hytta og tilbrakte kvelden der - med et hyggelig pensjonistpar hvor mannen hadde gått Norge på langs - som det første han gjorde når han ble pensjonist. Kanskje en ide...?

Det var ikke mulig å kjøre opp til Tverrfjellet parkering, så ruslet DNT-stien fra hytta i retning Sorjushytta med både ski og stegjern med.

Etter ca en halvtime var jeg ved parkeringen og fikk se retningen jeg skulle gå og en stor majestet i Stortoppen jeg kunne sikte på. Strålende sol og fint å gå innover. Fant ut at jeg like godt kunne gå på fjellstøvla mellom snøflekkene i stedet for å ta på og av skia.

Holdt høyden fra "topp" 1090 gått over Otervatnet og til den falleferdige helveteskåken som står rett før du runder inn dalen og får se Sulitjelmabreen for første gang.

Jeg visste at oppstigningen der antakelig kunne være turens eneste kinkige punkt. Så etter tips tok jeg det sikre før det usikre og spente på stegjerna. Gikk egentlig veldig greit opp snøfonna rett til venstre for blåisen - og det var noen få meter det var mer is enn snøfeste, så greit å ha de på.

Vel oppe på breen var det bare å få på seg fjellskiene og sikte seg på breen inn mot Suliskongen som sto der så fint ved siden av Dama og Knekten.

Breen hadde et snev av nedoverbakke inntil man måtte opp et par hundre meter til sadelen mellom Dama og Kongen. Gikk veldig greit opp her. I sadelen tok jeg først matpakka og satte så igjen skia og sekken. Gikk så ura rett opp de siste 250hm. Plutselig var varden der med majestetisk utsikt!

Hadde brukt 5,5 time opp - og det var bare å følge mine egne spor over breen tilbake.

Jeg tok bratta ved breens slutt stort sett på ski og litt på beina - nå uten stegjern. Det var mykere nå pga sola enn når jeg gikk opp. Gikk litt inn på steinene/grusen akkurat ved det isete punktet. Fra høyde 1090 klarte jeg nå å kjøre på skia helt ned til parkeringen. Så meg ut en mulig skirute på snøflekkene på vei opp og det var en glede å slippe å gå på beina, når en hadde vært ute i 8 timer.

9 timer etter at jeg dro på morgenen kunne jeg fornøyd ta en kald Nordlandspils ut av kjøleskapet på Ny-Sulitjelma Fjellstue.

Suliskongen..

Written by otto 26.06.2021 21:03

Gratulerer Morten. Litt av en kongetur, og med ski på sekken etter st.hans. Fine bilder og knallvær. Perfekt timing.!

Sv: Suliskongen..

Written by bigmob 26.06.2021 21:06

Ja, gikk lettere enn forventet. Men fant ut at det var feil tidspunkt for å dure videre mot Sorjushytta og Ålmåijokka som dere gjorde. For lite snø til det. Ser du herjer rundt på vestlandet om dagen!