Magisk utsikt på Toven (22.06.2021)

Ascents Nordtoven (995m) 22.06.2021

Hadde hørt litt av hvert om sommertur på Nordtoven, men den fine ruta opp fra Neverlidalen og den magiske utsikten 360 grader store deler av turen, gjorde det til en veldig fin opplevelse.

Etter kundemøte kjørte jeg fra Sandnessjøen gjennom Leirfjord og Bardal og nesten helt ut til det gamle fergeleiet Leirvika. Der gikk det inn en grusvei, til høyre rett etter brua over Leirvikelva som jeg fortsatte på til en bom sperret veien. Greit å parkere her, så spaserte jeg ca en halvtime til veiens ende ved gamle Neverli gård som tydeligvis noen nyter som hytte.

Neverli

Gikk gjennom tunet og fant en unnselig liten, men god umerket sti bak huset som tok meg gjennom bjørkeskogen, over noen bekker og opp på høyresiden av den idylliske fossen ved Leirvikelva.

Plutselig var jeg oppe i knallfint fjell-landskap og jammen kom det store varder som ledet veien videre. Mulig det var en gammel ferdselsrute over Toven i gamle dager. Nå går nok stien først og fremst til fiskevatna (Hansfinnvatnet bla). Snudde man seg, så man ned til Hemnesberget og bort til Svartisen.

Omtrent oppe ved tjernene, så skrådde jeg i retning svaene under Svartholtoppen og fulgte høydedraget opp til Hallvardtinden som man måtte opp på. Her var det litt snø å gå på også. Etterhvert dukket også Nordtoven opp. Litt irriterende langt innpå selvfølgelig, men egentlig lettgått terreng man nær sagt kunne gå strake veien mot Nordtoven.

Vel oppe ved toppvarden var det bare å sette seg ned og nyte utsikten i alle retninger. Her så man rett bort på de 7 søstre, Træna kunne ses i det fjerne, Vega og Okstindan.

Brukte 3,5 time opp og gikk samme rute tilbake igjen med bedre og bedre utsikt ettersom skyene rundt forsvant helt. På slutten var det bare å nyte turen og følge den fine stien ned igjen.