Langtur på fylkesgrensa til Nordland (20.06.2021)

Ascents Fuglstadfjellet (873m) 20.06.2021
Nonsfjellet (927m) 20.06.2021

Overnatta i Terråk og kjørte inn Åbygda og helt til skiltet ved starten på stien til Fuglstadfjellet. Nå hadde de tom laget en liten parkeringsplass der. Derfra var det bare å ikle seg shorts og korterma trøye på denne akkurat passe varme sommerdagen til en langtur.

Opp til Fuglstadfjellet er det bare å prøve å følge rødmerket sti rake veien til topps. Er litt ambivalent det med at så mange topper er blitt godt merket. Men på denne turen med Nonsfjellet får man allikevel god tid til å bryne seg på å finne fram, så godt å bare konse på å finne rødmerkene opp til Fuglstadfjellet som start og slutt på langturen. Merkene står noen ganger med litt vel lang avstand, så ikke noe å belage seg på i tåke. Er for sjeldent gått til at det har blitt tydelig sti, men går fint gjennom skogsterreng før det fra 260hm i praksis er åpent fjellterreng. Fin utsikt om man snur seg innimellom og knallfint på returen med Heilhornet og Vega i det fjerne.

Utsikt tilbake mot startstedet i Åbygda, Heilhornet - og Vega i horisonten.

Drøye 2 timer etter start var jeg ved den staselige varden og skrev meg inn i toppboka, der siste mann før meg var Knut Sverre for 12 dager siden.

So far so good, men jeg visste at den største jobben var foran meg. Finne rett rute til Nonsfjellet der i det fjerne. 6km i luftlinje sa GPS'en men det viste seg at det ble en del slalåmkjøring rundt skrenter, vann og med elvekryssinger før det.

Terrenget mot Nonsfjellet

Hadde lest nøye ruta til Sturla S og bestemte meg for prøve å følge en litt mer østlig rute og omgå den beryktede "veggen" før Nonsfjellet som flere har nevnt. Nå var det en del snø, så veggen var delvis dekket av snøfonner. Jeg ville derfor sikte meg på å gå øst for høyde 713 rett nedenfor veggen. Viste seg at det var en fin vei opp som jeg vil anbefale. Utfordringen var å egentlig bare å krysse elvene som var ekstra store nå. Ble litt mer slalåm enn jeg ønsket, så tok nesten 3 timer bort til Nonsfjellet!

Ikke et menneske å se - bortsett fra mine spor.
Jacuzzi

Staselig varde på Nonsfjellet også. Nøt at jeg hadde kommet meg greit helt bort og gruet meg litt til den lange turen tilbake. Valgte å gå GPS-ruta mi, men unngikk da bommertene ved elvekryssingene og kuttet noen slalåmsvinger. Ble herlig sliten og fornøyd med turen som tok nesten 10 timer totalt.

Så flott!

Written by LivogKristen 21.03.2022 10:01

Grattis med toppene. Vi kommer etter. Du skriver at du hadde GPS-rute. Har du den fremdeles? God tursommer!

Sv: Så flott!

Written by bigmob 21.03.2022 22:32

Hei

Nei, har nok ikke tatt vare på GPS-ruta mi. Men med klar sikt og god tid finner dere greit fram.

Bigmob

Grattis med flott langtur!

Written by knutsverre 21.06.2021 08:35

Godt gjort å ta begge disse i ett, men forstår at det var slitsomt. Fine bilder og flott turrapport! God sommer!

Sv: Grattis med flott langtur!

Written by bigmob 21.06.2021 23:54

Var vel mest slitsomt fordi det er lenge siden en 10-timers tur - uten ski på beina. Ellers egentlig lettgått innover - bare å huske å sjekke kartet nøye og omgå "veggen". Elvene hadde vært greie å vade om nødvendig, men gikk fint å hoppe fra stein til stein nå også. Har ikke funnet noen lettere vei til denne - så spørs om du får en ny tur samme vei. I aug/sept. er det en finfin tur.