Sommer i oktober! (03.10.2020)

Ascents Store Smørskredtinden (1,630m) 03.10.2020

Så måtte Møre og Romsdal fylles opp igjen etter noen kommunegrensejusteringer. Plutselig er kremtoppen Store Smørskredtind en kommunetopp for Ørsta, så heldgvis ny tur til Sunnmørsalpene!

Var et elendig høstferievær på østlandet, så da tok Monica og jeg bilen og dura til basecamp på Sæbø. Vi varmet opp dagen i forveien med en finfin tur opp Dalegubben før vi sto opp grytidlig i Sæbø for å rekke ferga over til Lekneset og innover Norangsdalen. Men akk fergetida endret, så nå gikk den 0630 i stedet for 0645! Så ble biltur i stedet om Hellesylt - mot Stranda - og inn til Rødsetstølen. Tok frokosten ved bilen før vi gikk av gårde inn Tverrdalen i vakre høstfarger.

Fulgte Tverrdalen inn til omtrent høyeste punkt på stien og startet så å skrå oppover og litt rundt mot veststiden av breen som ligger mellom Store og Nordre.

Bilde av Smørskredtindane tatt nede fra Tverrdalen - Store til venstre

Her visste vi at vi etterhvert måtte opp i østrenna. Vi fulgte tråkket på moreneryggen til høyre før vi kom oss over kanten og inn i renna. Fant noen varder etterhvert, men viste seg at vi kom litt for høyt ettersom det ikke var så lett å se varden som gikk over kanten og inn i renna. Vi bygde en på vei ned igjen slik at det blir lettere for de neste.

Vi skrådde ihvertfall greit over svaene i renna og fant etterhvert varding oppover godt ute på venstre/vestsiden av renna. Da var det egentlig bare å følge vardene og klyve til topps. Jammen var det en postkasse der og - og formidablo utsikt til Slogen, Patchellhytta og Norangsdalen. Var så varmt disse oktoberdagene at disen lå litt nede i fjordene.

Vi møtte til vår store overraskelse flere andre i samme ærend på denne toppen. Flere hadde staret nede fra Norangsdalen og kommet opp i Tverrdalen derfra. Kortere tur, men 500hm ekstra. Vi koste oss ned samme rute og kom trygt ned igjen til Tverrdalen med god sommervarme. Var tilbake ved Rødsetstølen etter i underkant av 8 timer i rolig tempo og med gode pauser underveis. Finfin topptur.