Finnmark fullført! (05.09.2020)

Ascents Duolbagáisá (672m) 05.09.2020

Da ble Duolbagaisa den siste i Finnmark gitt. Kjørte ca 45 min fra overnatting på Mix Tigern i Tana Bru og møtte som avtalt Trygve Larsen (404 65 466) på kaia på Sjursjok. Han jobbet nede på anlegget på kaia der de hadde hentet i land en god bunke kongekrabber.

Vi dura overraskende langt innover Tanafjorden (45 min) der jeg etterhvert så dagens mål godt nede i skyene. Værmeldinga var imidlertid bedre utpå dagen, så vi dro ikke før kl 10 denne varme høstdagen.
Duolbagaisa godt nede i skyene forut

Han satte meg i land litt etter Skotelva og pekte ut en enkel vei oppover. Stemte fint det og egentlig bare å følge dels reintråkk litt på kryss og tvers oppover til jeg nådde igjen Skotelva.

Derfra fulgte jeg mer eller mindre elva oppover helt til jeg kom til vatnet på 307 m. Lettgått terreng så bare å velge din egen rute.

Lettgått terreng og Duolbagaisa i sikte under skyene

Fulgte høydene på vestsiden av vatnet og rundet fint inn i dalen som gikk inn i skaret på sørsiden av Duolbagaisa.

Gikk greit opp skaret her og da var det bare å hente opp GPS'en og sikre seg at man traff på varden. Fra skaret og opp til varden var det kjedelig mye stor ur som måtte trås litt forsiktig etter regnskyene. Heldigvis var det lettet nok til at jeg hadde sikt og kom opp til varden på 2 timer. Måtte gjemme meg litt bak varden da en plutselig regnbyge kom med vinden på toppen, men så gikk jeg samme vei ned igjen. Skrev meg inn i postkasseboka der ingen hadde registrert seg på to år.

Hadde et par multestopp og møtte også på noen rein i dag også. Trygve kom med båten 5 min etter at jeg var nede etter 4 timer på tur.

Gratulerer

Written by Flugis 06.09.2020 15:56

Dette går veien....

Gratulerer med Finnmark ...

Written by knutsverre 05.09.2020 20:39

Mange lange og krevende turer i dette langstrakte fylket! Fin turrapport! Ikke lenge før du er helt i mål nå, Morten!

Sv: Gratulerer med Finnmark ..

Written by bigmob 05.09.2020 20:42

Tror Finnmark har seilet opp som mitt favoritt-kommunetopp-fylke. Veldig variert og krever en del planlegging. Har gjennomført alt fra laaange gåturer på vidda, båtskyss ut til øyer, klyving på Kjerringa, bretur på Øksfjordjøkulen, hundekjøring og snøscooterløyper. Dessuten et veldig fint fylke å kjøre bil i - og hyggelige folk. Har heldigvis et 20-talls topper igjen :-)