Fin fjelltur i Agder! (27.08.2019)

Ascents Oddevassheia (966m) 27.08.2019
Venehei (992m) 27.08.2019

Kunden jeg skulle møtt kansellerte kvelden i forveien, så da rakk jeg plutselig en lengre tur en jeg hadde tenkt - når jeg allikevel skulle over og møte andre og leiebilen var klar.

Så da ble denne "langturen" i Agder plutselig unnagjort. Været var helt strålende - 25 i Stavanger og over 20 grader på hele fjellturen.

Kjørte helt opp og parkerte ved kapellet ved Knaben gruver, som var i drift helt fram til 1973. For de som er interessert - se mer om det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Knaben.

Hadde tatt ut beskrivelsen fra Sola19 og fulgte i stor grad hennes rute og tips. Så gikk stien rett opp veien til venstre etter parkeringen og fant stien bak den øverste hytta. Stien gikk fort inn på den blåmerkede stien inn til Knabenrøysa. Fint å gå stien inn her og holdt meg helt tørr fra alle myrer også - sjeldent i Agder. Rett før Knabenrøysa skar jeg mot Oddevassheia på svaene oppover. Megautsikt her oppe fra den staselige varden - om enn vanskelig å skilne fjell og heier fra hverandre. Brukte under 2 timer hit.

Derfra siktet jeg på Knabenrøysa og stien på andre siden av elva etter en varm lunsjpause. Den var fortsatt blåmerket, men mindre tråkk her. Gikk allikevel helt problemfritt her jeg koste meg i fin og snill natur. Fulgte stien omtrent til Nedre Ponsevatn der jeg gjorde som Sola og begynte å sikte meg inn på Venehei. Gikk på sørsiden av høyde 985, men hipp som happ hvilken side man tok. Gikk radig og enkelt opp til topps uten sti eller varding. Det var jo knapt topper å snakke om, så ikke mange meterne opp.

Ned igjen gjorde jeg også som Sola gikk rake veien mot Findalen og ned på hovedstien igjen. Her ned mot Findalen var det ren idyll. Fine elver du kunne ta et kjapt bad i eller sole deg på svabergene nedover. Sti var slett ikke nødvendig. Men hadde jo ikke tid til å bade dessverre, så dura uførtrødent videre etter diverse drikkepauser i varmen. Var mer enn nok vann å ta av.

Kom ned på hovedstien ved vann 782m og ruslet rolig mot Knaben Gruver og bilen. Fornøyd med fin og snill fjelltur i strålende sol i 7 timer - og dessuten to Agdertopper færre!