Endelig siste i Aust-Agder! (21.08.2019)

Ascents Storemyrknuten (531m) 21.08.2019

Etter kundemøte i Valle, så passet det fint å slenge innom denne på vei til Kjevik. Fant fram til parkeringsplassen ved Røyland Gård, blant de smale sørlandsveiene i hutti heiti. Forundrer meg alltid at det bor folk uti her - men koselige fine hus og gårder har de.

Fra parkeringen sto det som omtalt et skilt mot Storemyrknuten bare noen meter unna. Stien var ikke imponerende DNT-standard akkurat, men er ren luksus å ha merking helt til topps på en Agdertopp! Her var det små røde trekanter med en gå-mann på trærne helt opp.

Heller ikke overraskende at det var en våt myr eller to å gå gjennom når toppen er i Agder og har myr i navnet sitt. Men hadde jo våte sko fra i går, så bare å dure i vei. Ingen orm eller flått å se i dag heller, bare en god bande skogsfugl.

Brukte vel ca 45 min opp og tilsvarende ned igjen. Godt merket når du kom opp, så ikke tvil om at man var på rett topp. Er stor forandring på disse kommunetoppene med årene. Varde og merking nesten over alt - og gode beskrivelser av hvor man parkerer og går. Ren luksus siden jeg startet med å granske kart og finne fram helt på egenhånd. Litt mindre morsomt kanskje, men langt lettere og mer behagelig.