Higravtinden igjen - 11 år etter - men nå toppvarden! (11.08.2019)

Ascents Higravtinden (1,146m) 11.08.2019

Camp Nordante - topp 2 - ble Higravtind. Anders og jeg hadde vært der før, men trodde da at selve toppvarden krevde klatreutstyr - mens for Anneli var det en ukjent og etterlengtet topp.

Kom fra Beiarn dagen før og parkerte vel rundt kl 11 på Higrav. Vi parkerte ved ungdomshuset og fant der ganske så riktig en fin sti ved et gammelt grustak der. Så ble ren og skjær glede av å slippe å knote seg oppover i det bratte terrenget som sist.

Så gikk fort opp langs nordsiden av elva som stien krysset elegant over fossen. God drikke- og multepause i det området før vi fortsatte oppover stien mot motsatt side av elva ut mot ryggen.

Anneli tok noen selfier til nytypen

Etterhvert ledet stien oss inn mot renna. Langt mindre snø der nå enn sist jeg gikk så ble mer løs sten og litt mer klyving oppover enn sist. Men gikk greit opp til skaret.

Vel oppe på skaret så vi det gikk en tydelig sti mot et nytt skar til høyre av Higravtinden. Var ikke der Anders og jeg hadde gått før, men tenkte at det er fint med ny sti. Så fulgte denne og denne gikk fint opp til den første varden.

Anneli gruer seg litt til toppvardestøtet.

Der sto vi og grua oss litt til den sagnomsuste toppvarden. Fant lett en rute ned mellom toppvardene og tydelig sti rundt til høyre. Her var en varde som pekte oss inn mot ei tålig bratt renne opp. Sammen - og med litt hjelp av en taustump som var der på det mest knotete punktet - gikk det fint opp til den berømte toppvarden.

Hoppende glad ned igjen

Og for en utsikt!!! Tok oss forsiktig samme rute ned til bilen. Ca 6 timer på kremtur de luxe.