Hermannsdalstinden for 3. gang - nå fra Forsfjorden! (29.07.2019)

Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 29.07.2019

På vår fantastiske sommerferie i Vesterålen, Senja og Lofoten - så fikk endelig Dolomittica guiding til topps på Hermandalstinden.

Vi sto opp tidlig hos svigers, kjørte til Reine og hoppet på rutebåten.

Dolomittica prøvde seg å smiske seg helt inn til kraftverket, men skulle visstnok starte utbedring av brygga der - så vi måtte pent hoppe av på Vindstad og gå en times tid inn til kraftverket innerst i Forsfjorden. Men gikk heldigvis tålig greit på sti der langs fjorden. Denne er nok mer slitsom i vått vær.

Ved kraftstasjonen fylte vi på vann og fulgte så en rødmerket sti oppover til vi etterhvert kom på hovedstien opp fra Munkebu. Derfra var det bare nydelig å gå rake veien opp til topps og ned igjen på god sti med noen taustumper dann og vann på de bratteste partiene. Luftig og fint topp med formidabel utsikt mot Værøy.

Som Dolomittica sa er det sjelden man kan gå i høyden så lenge på en tur i Lofoten. Vanligvis bare rett opp og ned der.

Samme vei ned igjen og rusling langs Forsfjorden til Vindstad der vi rakk båten tilbake med god margin.