Midnattsol på Reka (26.07.2019)

Ascents Reka (605m) 26.07.2019

Dolomittica børstet støvet av klatreutstyret sitt og ville dra meg med på en morsom topp hun var på for 20 år siden.

Reka er et særs vakkert og morsomt fjell man ser godt fra veien mellom Sortland og hovedkontoret mitt på Bø. Så har sett på denne mange ganger og tenkt at der burde jeg ha vært. Men fra å tenke til å gjennomføre det...

Reka og sommerkjole

Uansett slapp jeg ikke unna fra Dolomitticas fristelse. Så vi kjørte fra huset vi leide for sommeren på Bø og parkerte ved en lomme ved Bjørndalsfjorden. Det var lavvann, så da gikk det greit å følge stien rett over og til venstre. Fulgte stien opp rekelva, på venstre side av rekvatnet og opp til rekskaret. Skyene lå tett over oss, så tok oss god pause rett under tåka og håpet at værmeldinga var rett (skulle lette snart...)

Dolomittica klar som et egg for tur!

Plutselig lettet det, så bare å gjøre seg klare. Dolomittica ville friske opp sine kunnskaper og meg, så vi sikret fra første meter etter skaret. Var fint å trene der før det ble brattere opp vår taulengde 2 - jeg slet litt opp et riss på et sva der - men gikk akkurat. Dolomittica lokket og lurte meg videre selv om jeg visste at cruxet kom next. Dolomittica gikk fint opp 4+ der og la sikringer for meg. Gikk overraskende greit her - og derfra og opp var det luftig med lett klatring. Jeg fikk lov å lede den aller siste sjarmøretappen opp.

Vel oppe var det bare å følge den smale eggen helt bort, mens vi så havtåka la seg rundt oss. Heldigvis holdt den seg pent nedenfor oss resten av turen. Rent vakkert omslynget var vi.

Spaserturen ut til varden

Koste oss der oppe i høyden en god stund helt til Dolomittica ble sulten og tørst og vi rappellerte ned igjen. Satt lenge ved skaret og nøt midnattsola og havtåka under oss.

Utsikt fra en av rapellene ned