Tverrbyttraversen (06.07.2012)

Tverrbytthornet (2,102m) 06.07.2012
Vestre Tverrbytthornet (2,035m) 06.07.2012
Midtre Tverrbottinden Sør (2,106m) 06.07.2012 11:00

Etter en tåkete tur på Visbreatinden i går blir dagens mål Tverrbytthornet, med en mulig travers dersom det er gjennomførbart. Jeg våkner noe kald sammen med en skjelvende setter med såre poter i Caravellen, og ser tett tåke utenfor og rundt Leirvassbu. Leirvatnet er ikke å se...Det blir sen frokost og rolig start, og setteren får også en runde før sekken pakkes på nytt og Leirvassbu forlates kl 11:00. Setteren settes i forvaring.

Tjukk tåke oppetter fjellskråningene lover ikke bra, men man kan jo gå opp og se om det ikke er lysere på toppen eller? På veien inn mot Panna treffer jeg flere på retur fra dagsturer grunnet dårlig sikt. Jeg satser på greie rutebeskrivelser i "bibelen" og en god GPS i lomma, og legger ruta oppover ved to store steiner ved Panna.

Veien oppover er bratt men grei, og etterhvert dukker det opp små varder som leder opp ei grei renne som viser seg å gå nesten til topps. Kommer opp på en skavl, og herfra er det kun en lett luftig spasertur til toppvarden. Det lysner opp litt og plutselig er kyrkja og Visbreatind rett over dalen så det tas noen kjappe bilder.

Veien videre er vanskelig å se grunnet tåken, men den er såpass smal at man kan jo ikke gå feil... man må jo bare gå videre og se. Spaserturen langs eggen trenger etterhvert nye verb som klyving og krafsing, men relativt greit gjennomførbart inntil jeg til slutt står foran et 20 meters drop med flere rapellslynger hengende... Under research i Bibelen kvelden før husker jeg det var litt krevende her men at det finnes en vei i sør...

Det rustrøde fjellet har i utgangspunktet god friksjon, men her har det rusta så mye at det er mye små løsgrus kombinert med litt mose og fukt... jeg våger meg nedover og midt nede i nedstigningen vurderer jeg å bryte, men veien tilbake frister like lite som veien videre, så da blir det til at jeg kommer meg ned til slutt og begynner å lete etter hylla man kunne forsere hammeren på.

Jeg finner ganske raskt en sprekk mellom en flat blokk som jeg må dytte sekken foran meg gjennom, og kommer ut på et sprukkent sva som er greit å forsere men potensialet til et 3 meters fall med følgeskader er overhengende. Vel nede er jubelen stor over å ha kommet over dagens trolig største utfordring. Veien videre kan neppe være mer krevende.

Traversen videre er relativt lettgått og etter litt motbakke står jeg foran en høy skavl jeg klyver opp på og ser toppvarden på Midtre Tverrbottind Sør, og da kommer sola!! Veien videre er veldig grei, og det knipses mange bilder dog med HTC kamera på veien over Midtre Nord og Store Tverrbottind. Smørstabbtindane ser gilde ut herfra også.

Siste stopp er Vestre Tverrbottind og her er det greit å komme til V1 men veien videre er noe uklar. Etter litt kikking går ruta over ei stor blokk jeg må henge over på baksiden før jeg får fotfeste på motsatt side. Litt krafsing nedover mot skardet og et stup ned i illåbreen på sikkert 2-300 meter frister ikke, og steinen man må stå på for å komme ned i skardet ser alt annet enn evigvarende ut... men vel nede med gode hånd tak er turen opp på Vesttoppen kjapt unnagjort.

Dette var slutten for dagens tur, og etter å ha fått på sekken igjen går det på snøfelt og i ur nedover mot Presten og etterhvert kommer jeg ned på veien, men får ingen bilhaik så da blir det lett jogg opp til Leirvassbu og andre bordsetting. Men først må setteren ha en liten tur...