Fylkestoppen Vassdalseggi påska 2012 (31.03.2012)  6

Start point Haukeliseter (1,000m)
Endpoint Haukeliseter (1,000m)
Ascents Vassdalseggi (1,658m) 31.03.2012

Vassdalseggi 31. mars 2012

Ronja slapper av i le av Varden på Vassdalseggi påska 2012

Etter en liten familieforøkelese har det av naturlige grunner blitt litt færre fjellturer enn tidligere. Enn dog, savner ikke toppvarden i like stor grad lenger, men er alltid trivelig med et gjensyn av og til

Årets påskeferie var planlagt å bli en slags "tre-trinns-sak", hvor vi først skulle ta et par netter på Haukelifjell, deretter Møre og så Sør-Trøndelag. Det som er verdt å merke seg var at det bare var på Haukelifjell vi hadde fint vær.

Med en liten 5 måneder gammel gutt i hus tok jeg spanderbuksene, og spanderte et flott rom på hele gjengen, og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gjorde dette før. Utrolig godt å komme til ferdig oppredde senger til fjells, og en god frokostbuffet......

Anyway, tilbake til turen..

Dette her var en av dagene som Kiterne elsker, men fjellfolkene hater. Det blåste altfor mye, og det var altfor kaldt for hva jeg liker. Bare et par dager tidligere satt jeg i t-skjorte og shorts på Verandaen, og nå stod jeg og Ronja knytt sammen av et trekktau, ikledd standard fjellutstyr og potesokker for Ronja. Termometeret på Haukeliseter viste -12 grader, og var kjølig nok det når flaggene stod rett ut og det var rundt 10 sekundmeter.

Fysjom, og det skulle vise seg å bli enda mer kjølig på toppen. Dunjakke og dunvotter måtte til for å holde varmen, og jeg som ikke hadde kjøpt varmedekken til Ronja.. Dårlig samvittighet fikk jeg og...

Turen er i og seg flott, bare å følge kvistet løype sørover og så bryte av til høyre opp mot toppen som ligger på enden av en "lang" rygg. For den som er interessert er ca 26 km t/r, noe jeg (som var i dårlig form da) og Ronja bruke ca 6 timer på.

Til den som har lyst på tur hit, absolutt å anbefale, og så er det god utsikt også som belønning..

Bra du kommer deg på tur! :)

Written by Øyvindbr 06.06.2012 21:16

Og du fikk finere vær på Vassdalseggi enn jeg fikk i påska 2011. Men sterk vind er ikke noe særlig for trivselen i lengda nei. Hadde det sånn på Lindberg-, Tverrå- og Ymelstur søndagen i pinsa, og det la en demper på det hele. Til slutt greide vinden å dra med seg skyer fra nordvest også...

Jeg har også positive erfaringer fra luksus på Haukeliseter. Erling bestilte det flotteste rommet som var å finne trur jeg, og maten var kjempebra! Det blir nok Haukeliseter på meg noen ganger til i åras løp tenker jeg...:)

Sv: Bra du kommer deg på tur!

Written by askogvoll 06.06.2012 21:34

Haukeliseter er en veldig flott plass, og det var ganske bred enighet i heimen om at vi måtte ta oss en tur til opp dit. Kanskje med fiskestanga til sensommeren, hvor man kan slappe litt av...:)