Buskeruds høyeste topp (10.08.2011)

Ascents Folarskardnuten (1,933m) 10.08.2011

Folskarsnuten 1933 moh, Buskeruds høyeste topp.

10. agust 2011

Starter turen med å finne ut at jeg hadde glemt termosen med Kaffe på kjøkkenbenken i Tønsberg. Løsningen ble da å stoppe på Geilo og få tak i en ny, og koke en kanne før start. Tenk så kjipt det er å sitte på en topp i nordavind uten noe varmt å drikke.
Som tenkt, så gjort, kaffen ferdig trukket og helt på termosen, og Ronja og meg klar for tur når klokka var 12.30. I dag skulle Buskeruds høyeste topp besøkes. Været var på topp, og temperaturen ikke for høy, en flottere dag kunne det nesten ikke blitt.
Stien var lettgått opp til Lordehytta som ligger på 1622 moh. Noen lette snødryss på veien opp som smeltet idet det traff bakken, i august er dette egentlig bare litt sjarmerende. Etter en kort visitt inne i Lordehytta gikk Ronja og jeg i en ca rett linje fra hytta og mot toppen på 1930 moh. Lett å gå, med noen varder her og der som viste letteste vei opp. Kom opp til varden ved toppen på 1930 moh, hvor jeg fant ut at det høyeste punktet var ca en km lengre sør, hele tre meter høyere. Jaja, ikke noe å gjøre med det, bare å traske videre. Vi tok oss en kaffe og lefsepause ved den riktige toppen og nøt utsikten mot Hardangerjøkulen i sørvest, og det ellers flotte landskapet som omga oss.
Følger en annen sti på vei ned, og jeg antar at jeg går feil det siste stykket, da jeg kommer til noen sva og bratte skrenter som krever tålmodighet å komme seg ned. Det er litt bratt for Ronja et par plasser, men kommer oss ellers greit ned. Er ved bilen klokka 18.30.