Vinternatt, vårsol og snøstorm til Urdalsnuten 1434 moh (29.04.2016)  6

Endpoint Berg (500m)
Ascents Urdalsknuten (1,433m) 29.04.2016

Vinternatt, vårsol og snøstorm til Urdalsnuten 1434 moh

Etter en lang arbeidsuke, øvelser og annet slit, så bar det endelig avgårde til Berg. Forventningene var dog ikke små etter å ha lett med lys og lykter etter tilgjengelige turdager, og da vi fikk et vindu fra 28-30. april så måtte vi nesten dra avgårde. Værsystemene var ikke lett å bli klok på da yr.no meldte både sol, skyer og nedbør i samme åndedrag.
Etter en middag på burgerking, kjører vi med sommerdekk og stor optimisme mot Berg i Valle. Det jeg ikke hadde planlagt var 6 minusgrader, nysnø og is på fjellovergangen mot Valle. Jaja, det var best å kjøre ytterst forsiktig selv om sommerdekkene bare var ett år gamle.
Vi parkerer på Berg, Lars smører skia med lilla, og vi har en flott vintermarsj mot Stavskarhytta. Vel fremme ca 0115 på hytta..

Endelig fremme :)

Etter ei god og lang natt søvn, står vi opp i åttetida, våkner opp til blå himmel (!!), og smører et nytt lag med lilla på skia. Halveis mellom Stavskarhytta og Bossbu leter vi optimistisk frem solkremen i troen på at det er mulig å bli solbrent.

Sol og flott :)

Jaja, så feil kan vi ta, en kilometer før Bossbu ser vi at det er noen skyer i horisonten, og vi rekker ikke være mer en halveis på Botnsvannet før tåka gir oss mellom 500-1000 meter sikt. Jeg sier noe som «bare vinden det trekker litt opp nå, så løfter skyene seg og det blir god sikt». Det ender med at sikten går ned mot 100 meter, og jeg bare holder stilt en liten periode. På vei opp på fjellet løftet heldigvis skyene seg, og det begynte å blåse opp. På toppen har vi god sikt, og vi kan se et massivt nedbørsfelt fra sørøst på vei inn. Etter en fin nedkjøring, ender vi opp på vannet, med kuling, snø og motvind på vei mot hytta.

Sjelden kjøpelysten er så stor som når man er sulten, noe regningen min bar preg av dagen som fulgte. Vindsuset i hytta roet seg rundt leggetid (2230 ish), og enda en ny optimistisk uttalelse fra meg var; «ja, nå blir det nok flott og fint vær i morra når vi våkner».
Satt på alarmen til 0700, men denne var til ingen nytte da jeg våknet av en spade som hang og banket i hytteveggen. Jeg kunne fort konstatere at det ikke hadde blitt noe mer opphold i løpet av natta, og det var kuling, snøfokk og ekte vintervær ute.
Etter kaffe, havregryn og noen korte kommentarer om værsituasjonen, stengte vi hytta og satte kurs hjemover. Motvind, snøfokk og dårlig sikt var ingen hindring, og vi kom til bilen innen planlagt tid.

På vei hjem i snø og vind
Ruta vi gikk

Snipp snapp snute, enda en fylkestopp besteget..