Svømmetur til Bjørnaholmen (28.07.2014)

Ascents Bjørnaholmen (124m) 28.07.2014
Bjørnaholmen

Bjørnaholmen er en liten holme i Hornindalsvatnet. Den rager 124m til værs og 71m over Hornindalsvatnet (53m). Den er også en liten lekkerbisken for de som samler på topper med primærfaktor over 50m, da den ikke bare "kan gåes" når det passer.

Jeg har en god stund vært nysgjerrig på HVORDAN jeg kom til å nå denne holmen. Jeg så for meg kajakk eller å gå på isen som de naturligste opsjonene. Men på vei hjem fra Sogndal i dag var det en selvfølge at jeg måtte svømme! Temperaturen i vannet er jo helt fenomenal. Hvem vet når vi får oppleve slikt igjen.

Jeg parkerte bilen og gikk ned til vannet iført badeshorts, joggesko og rumpetaske. I rumpetasken lå GPSen i vanntett pose. Ikke det at den posen skulle være nødvendig, men likevel. Siden jeg ikke hadde med kamera skulle jeg iallefall bevise at jeg hadde vært der!

Svømmeturen (med joggesko) var ganske grei. Distansen var under 40m, så jeg tok meg ikke helt ut, for å si det sånn...

Turen på land var derimot et helvete med bare legger. Greiner og kvister skrapte leggene til blods. Men det var selvsagt verdt det! Bjørnaholmen er nå "in the bag" og på en UTMERKET måte!!