Hestmannen (29.06.2014)

Start point Bryggeneset (3m)
Endpoint Bryggeneset (3m)
Ascents Hestmannen (571m) 29.06.2014

Etter å gjort oss "ferdig" med Onøy og Lurøy tok vi hurtigbåten til Hestmonøya. Øya - som er delt mellom Rødøy og Lurøy - har to anløp for hurtigbåt - ett på nordsiden og ett på sørsiden. Vi ankom sørsiden med Lurøyekspressen og Bjørn Eirik stod og ventet på oss ved kaia. Han hadde padlet fra Onøy og funnet teltsted. En familie fra Rana var på hytten like ved, og der hadde Bjørn ordnet det slik at vi kunne komme å hente ferskvann. Igjen hadde vi en hyggelig kveld i teltleiren...

Neste morgen bar det avgårde til Hestmannen (hvis egentlige navn er Hestmonkallen). Først langs vei opp til nærmeste gård. Derfra fulgte vi Seterveien oppover. Jeg fikk ikke helt med meg krysset hvor stien gikk videre mot nord, men vi var definitivt på vei mot toppen.

Det flotte fjellet kunne fint klart seg uten bygningene som ligger oppunder toppen, men vi lot ikke det prege turen. Den siste biten opp mot toppen hadde to punkt hvor vi slet litt med å lose Karma gjennom på en grei måte. Så vi satte på henne selen for å øke sikkerheten. Videre gikk det greit til topps hvor en Brønnøyværing satt og nøt den flotte utsikten.

Hestmannen var den siste toppen som var på den opprinnelige fellesplanen til Bjørn Eirik og oss. Etter Hestmannen så Bjørn Eirik for seg at han skulle returnere sørover. Men utsikten mot Rødøy må ha inspirert ham for plutselig hadde vi nå en plan om å møtes på Rødøy. Han skulle padle og Anne og meg skulle finne en båt eller ferge som kunne ta oss dit.

Vi forlot Bjørn Eirik på toppen. Han ville nyte utsikten og vi hadde det travelt da Brønnøyværingen hadde nevnt (før han gikk ned) at han skulle ta en hurtigbåt til Tonnes og den gikk klokka 16. Nå var klokken litt over 11. Vi skulle først ned, så rigge ned teltet og finne en måte å komme oss på andre siden av øya - der båten til Tonnes skulle gå fra.

Da vi kom ned spurte vi hyttenaboene om de kunne skysse oss over, og det kunne de. Vi kom til hurtigbåtkaia på Storselsøy (nordsiden av Hestmonøya) i GOD tid. Vi hadde ingen klar ide om hvordan vi skulle komme oss til Rødøy men vi antok at vi kunne vente på ny båt på Tonnes. Men på kaia oppdaget vi at det skulle gå en ferge nesten direkte fra Storselsøy til Rødøy. Det betød at vi ville komme til Rødøy FØR Bjørn. Det hadde vi ikke trodd!

Jeg fikk dessverre ikke prøvd meg på Ambotta - den så spennende ut! Men den ligger nå der en god stund til...