Onøy (Storkyrkleppen, Andfjellet, Stokksvikfjellet) (27.06.2014)

Start point Ørnvika
Endpoint Ørnvika
Ascents Anfjellet (179m) 27.06.2014
Stokksvikfjellet (197m) 27.06.2014
Storkyrkleppen (95m) 27.06.2014

Etter Lovund tok vi ferga til Sleneset hvor vi møtte Bjørn Eirik igjen, så nå disponerte vi bil! Ved ankomst Onøy kjørte Anne og Bjørn Eirik for å finne et sted å campe mens jeg og Karma ventet på havna.

Etter at camp'en var oppe var planen at jeg ta meg en tur til Stokksvikfjellet (også kjent som Høgfjellet og Onøyfjellet), men i det jeg hadde begynt oppstigningen ringte Anne og sa at hun ville være med. Jeg returnerte til camp'en via Storkyrkleppen.

Anne ville gå fra nordsiden av øya - og vi lånte bilen til Bjørn Eirik. Jeg var aldeles ikke komfortabel med clutchen hans og det endte med at det kom røyk opp fra motoren. Vi stoppet bilen umiddelbart og jeg trodde jeg hadde kokt motoren. Dårlig følelse...

Men etter å ha roet seg litt var bilen kjørbar igjen. Vi dro rett tilbake til camp hvor Bjørn Eirik tok den gamle Volvoen på en prøvetur. Han kom tilbake og konkluderte at denne bilen ville nok fremdeles få ham tilbake til Oslo - når den tiden kom...

Jeg hadde fått nok av å låne bil og sa til Anne at hun fikk værsågod bli med på merket sti til Andfjellet og så fikk vi ta det derfra. Og stien til Andfjellet var grei nok. Videre mot Stokksvikfjellet var det litt humpete og Anne var aldeles ikke glad i de to små-dalene vi måtte krysse. Den konstante svermen av fluer gjorde ikke humøret bedre...

Vi ble enige om å ta korteste mulige vei NED fra fjellet, noe som innebar retning NORD. Vi fant ikke stien før vi var nede ved åkeren. Der fant vi en sti som tok oss tilbake til veien og etterhvert - campen.

Det som skulle bli en ultrarask kveldstur før middagen ble en svært rotete tur på nesten 1 mil.
Avslutningen på kvelden ble imidlertid svært hyggelig da Anne fant et lunt sted ved sjøen, hvor hun grillet kjøtt til oss. Det var ekstra deilig å falle til ro i teltet den kvelden...