Eika rundt (21.02.2016)

Start point Eiksundtunnelen (15m)
Endpoint Eiksundtunnelen (15m)
Ascents Eikenakken (123m) 21.02.2016

Det var skikkelig dårlig søndagsvær og jeg hadde INGEN lyst til å stikke til fjells. Da ble det istedet en tur ut til Eika. Planen var bare å gå veien til endes og så stikke oppom Eikenakken på returen.

Men da jeg kom til veis ende ble jeg nysgjerrig på skogsryggen oppe til venstre. Kanskje jeg kunne gå den til Eikenakken?

Jeg fulgte en sti helt til den begynte å tippe ned mot Båtsvika og tok da til høyre opp ryggen. Jeg kom til en kolle på 79 moh som ikke hadde navn. Herfra var det BRATT ned og jeg måtte følge en liten omvei for å unngå bratte stup. Allerede nå var jeg gjennombløt og kald på bena. Og Eikenakken så fremdeles ut til å være et godt stykke unna..

Dette blir en lang og våt tur...

Så bra det over hei og myr og jeg kom endelig tilbake til veien som jeg hadde fulgt tidligere. Her begynner stien til Eikenakken så Karma og jeg fulgte den til topps.

På Eikenakken

Det var mindre snø her så jeg var ikke lenger fullt så kald på bena. Så jeg bestemte meg for å følge ryggen helt til nordenden på øya. Karma fikk pent gå tett på da det helt sikkert er mye hjort på øya. Det så i hvertfall slik ut på halen til hunden...

Videre gikk ferden over Grønnakken og Nakken før vi stod over Sunde. Nå var det ikke mer skogsrygg så det var bare å sikte på veien.

Nordenden på Eika. Skogsferden ender her nede...

Det var en helt OK tur. Øya er definitivt ikke paddeflat. Har hørt rykter om at det er mye flått her ute så sånn set var det vel greit å utforske øya i februar...