Nysetfjellet - beste dagen i jula! (26.12.2015)

Start point Sangefjellet (1,000m)
Endpoint Sangefjellet (1,000m)
Ascents Nysetfjellet (1,180m) 26.12.2015

Så kom endelig dagen vi hadde ventet på så lenge. Fullmånen og stjernehimmelen om natta bar bud om en fantastisk 2dre juledag. Og den kom!

Planen for dagen var en skitur fra Sangefjellet (fjellområdet hvor vi leide hytte) til Nysetfjellet. Vi regnet på at turen ville bli i underkant av 2 mil. Ikke all verden men det var en grense for hvor mye slit Karma (hunden) kunne stå ut med. Vi satset derfor på at skitraseene vi fant på skisporet.no ville være der. Og det var de.

Dagens runde

På vei mot fjellet fulgte vi den nordlige traseen. Det var ikke all verdens med snø, men nok til å gå på ski og akkurat passe for Karma. Etter 6km møtte vi den sydlige traseen og etter noen få hundre meter sluttet løypa brått...

Off-trail herfra, ser det ut som...

En annen ting som sluttet brått å virke var den ene rottefella-bindingen. Jeg hadde ikke brøytet mange meterene før sko og binding levde separate liv. Heldigvis kunne jeg gå videre med den brukne bindingen da jeg fant en måte å sette restene i klem på...

Neiiiiiiiiiiiiii

Turen opp til toppen gikk greit - over en miks av lyng og snø. Og 2,5 time etter at vi forlot hytta kunne vi feire bestigning av Nysetfjellet!

Utsikten var helt fenomenal. I nordlig retning lå fjellområder på rekke og rad; Hallingskarvet, Reineskarvet og Hemsedalsfjella...

På toppen (vindstille) nøt vi medbragt kaffe, te, sjokoladekake og "lefsebuss". Karma fikk også sin fortjente lunch - spesialmat for hunder som trenger energi. Så var det på tide for retur. Tilbake i krysset fulgte vi den sydlige traseen som gikk i retning Rødungen. Karma fikk litt problemer med snø i "gummiskoene" så vi tok de av. Da fikk hun litt problemer med ising mellom klørne så det ble en del stopp for å fjerne isklumpene.

Å du verden så deilig å komme tilbake til hytta, fyre opp til peisen, nyte et glass rødvin og en "Plum in Madeira" (sjokolade) og se Karma finne seg til rette på teppet, sukke dypt og gli inn i sin søte søvn. Samt kjenne lukten av pinnekjøttet i emning...

Andre bilder fra turen opp fjellet: