Blåtind og Svenskeveien (24.10.2015)

Start point Eiksund (35m)
Endpoint Eiksund (35m)
Ascents Blåtind (697m) 24.10.2015
Visits of other PBEs Tursti Blåtind via Eiksundsætra (35m) 24.10.2015 13:36

Endelig skulle det lykkes for meg å finne Svenskeveien - en historisk rute mellom nørste Fjellsteingylet og Kvitåa. Les her for mer informasjon om denne ruta. Jeg har prøvd nedenfra et par ganger men gått meg vill i rasene nede ved fjorden. Så denne gangen bestemte jeg meg for å prøve ovenfra!

Dagens rute

Karma og meg startet ved Eiksund og fulgte normalruta opp til Eiksundsætra. Etter å ha lett litt rundt mente jeg at jeg så en sti ned skogen sør for elva. Men først skulle Blåtind besøkes.

Så bar det ned rett fra Blåtind og ned på stien til Eiksundsætra en gang til. Å finne stien ned Svenskeveien i øvre del var en konsentrasjonsøvelse da det tok av hjorteråser hit og dit. Men raskt skjønte jeg at dette var en sikk-sakk rute så da slapp jeg store bommerter med hjorteråser som mot gjølet og elva. Det var også noen stikker histen og pisten som hjalp godt!

Jeg tenkte tilbake på den gangen Anne og jeg prøvde å finne denne stien med Karma og Fryd som var små den gang. Vi fant den selvsagt ikke og det var et svare strev å komme seg opp den bratte skogen.

Så kom vi endelig ned til fjorden og jeg kjente meg straks igjen etter sist tur da jeg forgjeves forsøkte å finne stien. Da ble det retur langs fjorden tilbake til Gjerde. Men igjen gjorde stikkene (noe tettere her nede) sitt til at jeg klarte å holde tråkket hele veien.

Så om man kommer fra Eiksund-siden (Gjerde) så følger man tråkket til man kommer til det første raset. Her må man holde seg noen få meter over vannskorpa og passere enda et gjøl (rasert). På neste rygg (se etter stikke) så bærer det rett opp skogen.

Da jeg hadde passert rasene var det ikke noe problem å følge stien tilbake til Gjerde. Ingen stikker her, men om man er observant så går det greit å følge stien. Akkurat da vi kom tilbake til bilen ved vasstanken på Eiksund begynte det å regne.

Det var en aldeles utmerket tur - nesten 11km. Kan anbefales på det varmeste for de som liker utfordringer utenom godt merkede stier!