Rjåhornet og Huldrehornet med Torill og Olav (22.09.2015)

Start point Djupvika (30m)
Endpoint Djupvika (30m)
Ascents Huldrehornet (271m) 22.09.2015
Rjåhornet (600m) 22.09.2015

I ettermiddag fikk jeg "celebert" besøk av to gode venner jeg ikke ser altfor ofte - Torill Berg og Olav Lillebø. Begge tidligere kolleger og gode turvenner. De hadde lyst til å få seg en tur i et område de ikke besøker altfor ofte, samt å se litt på det arbeidet som Stiprosjektet Tjørvåg/Myrvåg har bedrevet det siste året. Jeg tenkte at en rundtur over Rjåhornet og Huldrehornet ville være midt i blinken, da de ikke hadde vært på disse toppene og da man får et godt innblikk i hva vi har gjort med stirydding, merking og skilting.

Dagens rute - start og slutt i Djupvika

Havtåka - vel i det minste tåka - kom rullene inn da vi var på vei opp. Heldigvis kom vi OVER den da vi ankom Rjåhornet ca. kl. 18:00. Jeg synes det er ekstra stas å være her oppe når tåka ligger som et teppe over øyene. Men bare når jeg er OVER den...

Torill, Karma og Olav på Rjåhornet

Planen var å gå ned nordryggen til Stemmedalsvatnet. Dette glemte jeg helt da vi gikk nedover, så vi fikk en liten travers i fjellsida. Pga. tåke slet jeg litt med referansene og nedgraderte meg selv fra kjentmann til bare mann. Men plutselig fikk jeg øye på et av "fastmerkene" på ryggen og da var resten greit.

Nede ved Stemmedalsvatnet kikket Olav opp på Huldrehornet og fant ut at fjellet var MYE høyere nå enn da han så det fra Rjåhornet. Men de snaue 200 høydemeterene var greit fordelt over 2km, så det ble ikke så ille som det først kunne se ut som.

På ryggen mot Huldrehornet. Inspeksjon av skilt...

Klokken var litt over halv åtte da vi ankom Huldrehornet og det mørknet fort. I løpet av en halvtime ville det bli ganske dunkelt så det var like greit å komme seg videre. Vi tok den bratte stien ned sørsiden og fulgte strømlinja i retning Djupvikvatnet. Så tok vi en snarvei vest for Djupvikåsen og ankom Djupvika 20:06 - litt over 3 timer etter at vi la i vei.

Takk til begge for godt turfølge! Veldig hyggelig å se dere igjen!!