Høgenipa (Jølster) - Regn, tåke og litt utsikt (29.07.2015)

Start point Fossheimsdalen (520m)
Endpoint Fossheimsdalen (520m)
Ascents Høgenipa (1,307m) 29.07.2015
Skafonnfjellet (1,162m) 29.07.2015
Skafonnfjellet midtre (1,148m) 29.07.2015

I dag gikk ettermiddagsturen til Skei i Jølster, og i dag fikk jeg selskap av Anne! Vi hadde to biler og parkerte den ene i Vika mens vi kjørte den andre opp til Fossheimsdalen (520 moh). Planen var å gå opp Fossheimsdalen, via Instebotnvatnet, traversere Høgenipa (1307 moh) og gå ned via Vikastøylen. Det gikk nesten etter plan, men vi endte opp med å returnere til Fossheimsdalen i stedet.

Ruten vår - opp Fossheimsdalen og retur via Høgenipa og Skafonnfjellet

Det begynte med oppholdsvær, men så begynte det å regne litt da vi gikk innover dalen. Da vi endelig kom frem til det punktet hvor det lot seg gjøre å begynne på oppstigning (fra øst) kom det vesentlig mer regn - og tåke. Det var bratt, men ikke så bratt. Men i noen korte øyeblikk da tåka kom og gikk så vi at det var skavler over oss. Så på ca. 1200 moh dreide vi kursen mot sør-ryggen hvor vi antok at det ikke var skavler.

Bratt oppstigning mot Høgenipa fra øst

18:15 ankom vi toppen i grauttåke. Det hadde tatt oss 2t:10m opp dalen og østsiden. 5,3km og 790 høydemeter.

På Høgenipa. Ikke helt heldig med utsikten...

Retur gikk som nevnt via Skafonnfjellet. Det var ikke så lett å følge vardene så vi gikk på GPS til Skafonnfjellet 1162. Herfra var det tydelig merket (rød maling) sti videre nedover ryggen. På ca. 980 moh kikket vi etter stien mot Vikastøylen men så den ikke. Det var like greit. Jeg var egentlig mest innstilt på å gå rett ned mot bilen.
Etter hver kom vi under tåka og kunne nyte utsikten mot Jølstravatnet...

Vakre Jølstravatnet!

Vi var ikke helt sikre på hvor den merkede stien ville ta oss hen, men oddsen talte i favør av Fossheimsdalen. Og dit gikk den. Fra ryggen mot Nyken dreide stien nordøst og gikk over myrområder til vi var tilbake ved bilen.

Skei

19:50 var turen over. 3t:45m, 10,8km og 900 høydemeter var unnagjort. Det ville ta en time før vi var tilbake i Sogndal så vi tok middagen på benser'n på Skei. Cheeseburger UTEN dressing og kliss. Den satt godt!