Rånøyeggi - Luster (27.07.2015)

Start point Ugulsvik (180m)
Endpoint Ugulsvik (180m)
Tursti Ugladalen (180m) 27.07.2015 18:05
Ugladalen p-plass (174m) 27.07.2015 18:05
Tursti Ugladalen - Vetla Hongi (620m) 27.07.2015 18:05

En konsekvens av mitt opphold i Sogndal i Juli er at hundelufteturene på ettermiddagene innebærer stadig flere høydemeter. I ettermiddag gikk lufteturen fra Veitastrondvatnet (170 moh) til Rånøyeggi (1359 moh). Karma og jeg startet ved Vegvesenets brakkeby i Ugulsvik og fulgte den merkede stien opp Ugledalen. Her har jeg vært en gang før - dagen etter Skåla Opp i 2014.

Ruten opp Ugledalen går langs elva. Langanesnovi oppe til venstre. Rånøyeggi er LANGT bak...

Det gikk radig opp den bratte skogen og jeg så at noen hadde lagt ned mye arbeid i rydding av stien opp til den gamle sætra på ca. 620 moh. Herfra var stien mer utydelig men jeg husket hvor den gikk fra forrige besøk. Det er bare å sikte på elva så finner man stien. Man passerer ei hengebru på ca. 420 moh, og denne gangen hadde det ikke vært greit å krysse elva uten den. Karma var ikke helt stø på bena på vei over.

På vei over hengebrua. Knallvarmt!

Videre var stien lett å følge inn dalen og helt til Vetla Hongi. Her mistet jeg stien men det gjorde ingen ting. Rånøyeggi hadde jeg foran meg helt fra inngangen til dalen så jeg hadde god tid til å planlegge ruten opp.

Rånøyeggi rett fram

Jeg bestemte meg for å gå via sætra Hongi. Her krydde det av sauer og jeg hadde glemt hundebåndet! Men Karma er ikke interessert i gressende sau så det gikk problemfritt. Dvs. sauene kommer til henne og det er litt slitsomt over tid...

Vi har passert Hongi og ser tilbake mot dalen vi kom opp og Langanesnovi

Siste biten opp til toppen var transportetappe. Vi ankom toppen 18:05 - 1t:40m etter avgang fra Ugulsvik. 5,4km og 1190 høydemeter. Her oppe var det surt og kaldt og jakka måtte på...

Karma på Rånøyeggi

Oppholdet på toppen ble kort. Jeg fikk i meg 1/4 av noe jeg trodde var en energibar, men som var noe proteingreier som skulle spises etter trening. Med understrek på "etter". Nå var jo for så vidt treninga over, så jeg lot det stå til mens jeg nøt utsikten innover mot Jostedalsbreen.

Fin utsikt fra Rånøyeggi

På vei ned gikk vi via Solvibotn før vi traff ruta vår nede ved Vetla Hongi. Her slapp vi å treffe sauene...

Videre ned gikk i fint trav og lett jogg og vi var tilbake ved bilen 19:07. Nå var det bare å grue seg til bilturen til Hafslo for veien langs Veitastrondvatnet er i SKIKKELIG DÅRLIG forfatning!