Langåsen - Molde (30.05.2015)

Start point Solemdalen (90m)
Endpoint Solemdalen (90m)
Ascents Langåsen (289m) 30.05.2015
Langåsen (forgrunnen) med Molde, Eide og Gjemnestopper i bakgrunnen

Dagens tredje topp (etter Horga og Bjørnlihaugen) ble Langåsen. Ved Røvika tok jeg nordøst mot Solemdalen. Jeg parkerte like ved en gård (med bl.a. masse geiter) på det stedet som er angitt som P-lomme her på PB.

Jeg fulgte en skogsvei 1,7km til jeg kom til en postkasse. Skogsveien fortsatte rett frem, men her fant jeg en sti som gikk vestover mot en skogsrygg. Jeg fulgte denne ryggen ca. 0,7km før jeg måtte krysse en liten myr for å komme over på en annen rygg hvor selve toppen lå.

Toppen på Langåsen kommer til syne

Selve toppen var ikke markert på noe vis. Turen opp tok 35 minutter. Her var ikke så mye å finne på, så oppholdet ble kort. På vei ned fulgte jeg ryggen fra toppen (i stedet for å krysse myra) og her var et lite tråkk. Men etter hvert måtte jeg allikevel krysse myra for å komme på stien på andre siden. Fra postkassa fulgte jeg samme vei ned. Turen gikk nå videre til Bjerkalia.

Ruten, sett i Google Earth

Toppen er på 1:50,000 kart angitt som 285 moh, mens på Økonomisk Kartverk står det 289 moh. Det er høyden som er brukt her på PB. 5,7km lenger øst ligger en topp med samme navn, men også kalt Bjerkalia. Den toppen har 289 moh på 1:50,000 kart mens Økonomisk Kartverk sier 288 moh. Skal man tro Økonomisk Kartverk, er da den vestlige Langåsen 1 meter høyere, og får da PF sadel ved Tollåsen - interpolert til 78m (ØK).