Roque de los Muchachos - La Palmas høyeste punkt (31.12.2014)

Start point Roque de los Muchachos parkering (2,410m)
Endpoint Roque de los Muchachos parkering (2,410m)
Ascents Roque de los Muchachos (2,426m) 31.12.2014
Roque Palmero (2,307m) 31.12.2014
Stien mellom Muchachos og Palmero, sett i Google Earth

Turrapport på : westcoastpeaks.com

Man kan kjøre nesten helt til topps på La Palmas høyeste punkt, så lenge asfaltveien er fri for snø. Fra Parkeringsplassen er det 40 meter bort til pinakkelen som er høyeste punkt. I Desember 2014 var denne pinakkelen inngjerdet og adgang innenfor gjerdet var forbudt.
En Park Ranger var stasjonert på toppen for å passe på.

Via taxisjåføren vår (som kunne litt engelsk) fikk vi formidlet at vi hadde reise HALVE VERDEN rundt for å legge håndflata vår på toppen av øya og at det ville være VELDIG SURT å komme hit, men ikke lengre. Oppsynsmannen bestemte seg plutselig for å ta en kaffepause inne i steinbua ved parkeringsplassen og det tolket vi som et ørlite fritak fra spansk lovgiving....

Roque Palmero ligger 2,3km sørvest for toppen og kan nåes via en svært god sti som starter i siste krappe venstresving før toppen (ca. 800m å gå fra parkeringsplassen). Palmero mangler 1 SKARVE meter på 100m primærfaktor. Alle kart viser 2306m, men skiltet på toppen viser 2310m. Alle kart viser også 2207m i Las Palomas skaret rett før toppen. GPS loggen viser 100m stigning fra skaret og opp, men man får vel være konsekvent og forholde seg til kartene...