Kjølafjellet, Gravfjellet (31.03.2015)

Start point Nordøst for Yddin Fjellstove (960m)
Endpoint Nordøst for Yddin Fjellstove (960m)
Ascents Gravfjellet (1,173m) 31.03.2015
Kjølafjellet (1,225m) 31.03.2015
Heimre Kjølafjellet (1,211m) 31.03.2015

Påskeukas første dager ble tilbragt på leid hytte på Luskeråsen. Fra denne "base-camp" hadde vi grei tilgang til et knippe topper i området, deriblant Kjølafjellet og Gravfjellet.

Yr hadde lovet strålende vær denne dagen og holdt sitt løfte. Anne og jeg satte oss i bilen og kjørte bomvegen forbi Rolistølen og så fulgte vi veien forbi Yddin og til enden av vegen (ca. 960 moh) nord for Selstølen.

Herfra fulgte vi den oppkjørte løypa innover mot Kjølastølen et lite stykke for vi tok av opp mot sør-østryggen til Øystre Kjølafjellet. Det var mange å se i løypene men ingen var å se på toppene. Ruten opp til Øystre Kjølafjellet var grei, men med 3 hunder i bånd som vil 3 forskjellige veier er selv den enkleste løype til tider krevende...

På vei mot Kjølafjellet

Dette var den fineste dagen og den fineste turen så langt i påsken. Utsikten var helt fantastisk, fra Vangsfjella og Jotunheimen i det fjerne til nærmere majesteter som Skaget og Langsua.

Fra Øystre Kjølafjellet satte vi kursen over Heimre Kjølafjellet før vi skled ned mot Raudtjernet. Her var vi uenige om traseen ned til dalen og jeg klarte dessverre å lure Anne ned i en krattskog. Hun hadde to hunder som naturlignok ville på hver sin side av ethvert tre (og de var det mange av), og hun var ikke helt fornøyd...

Dernest krysset vi dalen og gikk opp til Gravfjellet (via en fortopp rett vest for hovedtoppen). Her måtte vi forsere en liten skavl, og der Anne ville se an fremstøtet ville hundene bare utfor...

Moro på Gravfjellet

På toppen av Gravfjellet traff vi en kar og slo av en prat før vi returnerte omtrent samme vei - ned til Raudtjernet. Herfra fulgte vi løypa tilbake til parkeringsplassen. Jeg hadde et lønnlig håp om å bli dratt av Karma så det kostet etter men alle hundene var ganske fornøyd med dagens innsats og luntet mer enn de dro.

Da vi kom tilbake til Luskaråsen tok jeg turen alene til Synhaugen.