Brurskardknapper (26.01.2021)

Start point Maurvangen bom (974m)
Endpoint Maurvangen bom (974m)
Ascents Søre Brurskardknappen (1,458m) 26.01.2021 13:01
Nordre Brurskardknappen (1,464m) 26.01.2021 14:06
Visits of other PBEs Maurvangen bom (975m) 26.01.2021 09:51

Morten og jeg disponerer ei hytte på Randsverk i tre dager. Vi ver sugne på nye fjelltopper begge to så dette lover bra. Litt surt og kaldt er det, men med ull innerst og dun ytterst frykter vi ikke kulda!
På tirsdag vil vi prøve oss på søre og nørdre Brurskardknappen. Vi går fra bommen ved Maurvangen og følger breiskiløype etter Valdresflyvegen et godt stykke før vi tar av mot søre. Gradestokken viser minus 23, og med litt drag i lufta må vi gå på for å holde varmen. Skiføret er godt og snart står vi på søre Brurskardkampen. Her på toppen er det helt vindstille og sola varmer. Over det meste av Jotunheimen er det klarvær, mens det i sørøst er noe skyet.
Vi fortsetter videre til nørdre hvor Morten insisterer på nok ei matpause. Etter kaffestoppen går turen om Brurskaret og Moflyin med perfekt nedkjøring til bjørkeskogen. Her blir det brått mye løssnø, men snart er vi nede på vegen igjen.
Takk for en fin tur!!

Morten sine bilder

De siste forberedelser før start. Yr.no sjekkes for n`te gang.
Etter Valdresflyvegen med Morten i tet. Nørdre Brurskardkampen midt i mot.
En stivfrossen Morten med Munken, Høgdebrotet, Kvassryggen, Bukkehamran og Knutshø i bakgrunnen.
Gjendehøe med Veslefjellet bak.
En rødrev lusker over nedre Leirungen. Foruten et par ryper var dette det eneste av liv vi ser på turen.
Surtningssue og Besshøe.
Opp mot søndre Brurskardsknappen. Herfra ser Knutshøe ut som en sel som ligger mellom øvre og nedre Leirungen.
Tjørnholstinden og Høgdebrotet. Semelhøe i front.
Rast like før toppen av søre med god utsikt innover Leirungsdalen.
Høgdebrotet og Kvassryggen.
Sørover mot Bitihorn.
Morten på søre Brurskardkampen. Kjempen Heimdalshøe ruver i bakgrunnen.
Sørover fra søre. Fisketjernnuten nærmest til venstre.
Toppbolten på søre Brurskardkampen, 1458 moh.
På vei mot Nørdre Brurskardkampen.
Litt skyet i sørøst.
Nautgardstinder og Nubber på rekke og rad.
Ferske gulpeboller på toppvarden av nørdre Brurskardknappen, 1464 moh.
Og der har vi akkurat vært!