4 kommunetopper gjennom Nordmarka (23.03.2013)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Bislingflaka (693m) 23.03.2013
Mørkreiåsen (574m) 23.03.2013
Svarttjernshøgda (716m) 23.03.2013
Sør på Vidvangshøgda (552m) 23.03.2013

4 kommunetopper, 4 fylker og 57 km ble fasit på denne turen foretatt palmesøndag. Bil 2 timer til Oslo. Skibuss fra Sognsvann til Mylla. Vi gikk først til Bislingflaka, høyest i Lunner kommune. Videre gikk vi ned igjen til Mylla og Ølja hvor vi tok av opp til Svarttjernshøga 717 moh, Jevnakers og Nordmarkas høyeste. 170 meter stigning i løssnø, 1,6 km og 46 minutter. Vi fant tårnet og nøt utsikten mot Norefjell og Gaustatoppen. Etter kaffe og vaffel på Tverrsjøstallen gikk vi sørover til Løvlia. Ny pause der. Neste kommunetopp var Mørkreiåsen i Hole som fortjener navnet. Dette er ingen skitopp. Vi slet med å komme fram i løssnøen, og selv om det bare var ca 700 meter fra skutersporet, tok det en evighet å komme opp. Det var i den siste kneika der jeg brakk staven (for første gang i mitt liv). Eirik var veldig grei og gikk resten av turen med en stav. På Videvangshøgda hadde vi flott utsikt fra flere utsiktspunkter, men vi tok også avstikkeren fra godt preparert løype til høyeste punkt i Bærum kommune. Vi suste ned til Sørkedalen, tok buss til Røa og bane tilbake til Sognsvann. Hjemme igjen 16 timer etter avreisen. Eirik var med.