Blåskjerdingen i nydelig høstvær og litt spennende klyving (04.09.2021)

Ascents Blåskjerdingen (1,069m) 04.09.2021
Søre Blåskjerdingen (1,061m) 04.09.2021
Visits of other PBEs Blåskjerdingan klyving (1,040m) 04.09.2021
Blåskjerdingen p-plass (214m) 04.09.2021

Konferanse i Ålesund, vi var ferdige kl 12:30, jeg kjørte rett til Vatne, provianterte for helga og kjørte noen km til Blåskjerdingen p-plass. Lett å gå på fin sti, over myr, etter hvert stein, og på søre toppen flott varde og mange småvarder og annen «steinkunst». Men måtte videre over en dyp kløft og opp på andre siden for å nå toppunktet. Det var ikke sti, men flere tråkk som plutselig endte i noe som var altfor bratt for meg. Etter noen forsøk kløv jeg opp fra vestsiden. Jeg hadde lest noen turrapporter på forhånd, så den siste biten kom ikke helt overraskende på meg, men et par ganger lurte jeg på om det ble bail. Det var litt sent på dagen, så jeg var helt alene. På søre toppen traff jeg et ektepar og spurte dem litt om selve toppunktet, men det var ikke mye oppmuntring å få av dem, bare det at Å, nei, det er veldig skummelt å gå der, det hadde ikke jeg turt.
Fra toppen utsikt nordover til Molde, sørover til Ålesund. Kunne såvidt skimte de omtalte vindmøllene på Haramsøya. Tilbake var jeg strålende fornøyd. Flott og tørt vær, ikke vind, så alt var optimalt for turen.