Kalvehøgde i praktfullt påskevær (21.04.2014)  6

Start point Valdresflya (1,397m)
Endpoint Beitostølen (1,047m)
Ascents Austre Kalvehøgde (2,178m) 21.04.2014
Midtre Kalvehøgde (2,122m) 21.04.2014
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 21.04.2014
Kalvehøgde Ø2 (2,088m) 21.04.2014
Mugna (2,159m) 21.04.2014

Nydelig dag!

Mandag, 2. Påskedag, var det meldt helt fantastisk vær i Jotunheimen og i dag måtte turen legges til Valdresflya. Tok bussen fra Beitostølen kl. 10 og var fremme på Valdresflya ca. kl. 10.30. Ikke en eneste sky var å se på himmelen og det var nærmest vindstille.

Begynte å gå oppover Steindalen mot Raslet og videre opp vestsiden av Rasletind og opp til Mugna. Opp den sydvendte bakken vest for Rasletind var det ubeskrivelig varmt med stekende sol og det var faktisk nesten litt i det varmeste laget, kjentes nesten som om man var i syden! Det ble en litt mer behagelig temperatur oppe på 2000-meter, men fortsatt behagelig temperatur og varmere ble det utover dagen. Nydelig var det å gå videre over fra Mugna til Austre og Vestre Kalvehøgde. Nøt vårvarmen og utsikten med en god lunsjpause både på Mugna og på Vestre Kalvehøgde, og på sistnevnte var det virkelig godt og varmt og ikke et vindpust. Ganske utrolig å oppleve dette i april på over 2000 meter over havet!

Returnerte samme veien tilbake over Kalvehøgde og ned til Raslet der turen videre gikk ned langs Øystre Repefonnbekken og helt ned til Bygdissundet ved Bygdisheim. Det var en herlig lang nedkjøring på over 1000 høydemeter på sluchy vårsnø, og det var ikke gjennomslag selvom det var så varmt. Lunt og varmt nede ved Bygdinheim og også her helt vindstille. Videre bort til Bygdin og på skiløype tilbake til Beitostølen. Var fremme kl. 21.15 etter 10,5 timers tur etter en uforglemmelig flott skitur i vakreste Jotunheimen med det beste været man kan drømme om. Etter en slik dag kunne man nesten gjerne ønske at påsken varte evig, men årstider er jo sjarmerende på hver sin måte og det er tydelig at våren er i anmarsj, men med snømengdene på Valdresflya ser det ut til at skisesongen vil vare leeenge utover mot sommeren!

Bilder

Nydelig utsikt fra Mugna (2159 moh) innover Jotunheimen.
Torfinnstindane sett fra toppen av Vestre Kalvehøgde (2208 moh).
Utsikt fra toppen av Vestre Kalvehøgde mot Hurrungane.
Knutsholstinden og Svartdalen sett fra Vestre Kalvehøgde.
Panoramautsikt fra toppen av Vestre Kalvehøgde (2208 moh).
Åpent vann ved Bygdissundet.
Bitihorn - båt og fjell med samme navn.

Takk for en praktfull avslutning på påsken 2014!