Fedalsnibba (21.04.2023)  6

Ascents Eggene (1,159m) 21.04.2023 13:02
Fedalsnibba (1,609m) 21.04.2023 14:55
Visits of other PBEs Øvre Flo p-plass (200m) 21.04.2023 10:33

Årets hittil varmeste dag med 18 varmegrader i skyggen på ettermiddagen i Stryn. Skyfri himmel hele dagen og svak vind. Herlig!

Kjørte til Flo gjennom den nye, nesten 4 km lange Flotunnelen som åpnet i 2022. Planen i dag var topptur på ski til Fedalsnibba (1609 m), en svært prominent topp med pf > 1000 m, beliggende nord for Oppstrynsvatnet (29 m) og er grensepunkt mellom Vestland og Møre og Romsdal. Toppen er synlig nede fra Oppstrynsvatnet.

Parkerte ved en lomme ved Øvre Flo. Herfra kan man ikke kjøre lenger. Varmt vårvær allerede fra morgenen, gikk i shorts og t-shirt hele dagen. Festet skiene på sekken og la i vei på grusvei bratt opp mot Flosætra.

Ved 380 m. var det snødekke videre oppover, så gikk på ski herfra. Måtte krysse en liten bro over Floåna. Lett skare på morgenen, men da jeg kom ut av skogen og i solen ble det bløtere slush føre. Ved 880 m. var det et lite bratt heng som måtte forseres (bedre å gå der jeg kjørte på ski ned, se GPS). Ellers var det jevn stigning opp til Eggene (1159 m). Nydelig utsikt herfra ned til Oppstrynsvatnet. Det var verdt å gå oppom denne lille toppen.

Videre var det slakere stigning opp til Fedalsnibba. På ryggen mellom 1500 og 1550 m. passet jeg på å holde litt mot vest, der det var noe tynnere snødekke for å holde god avstand til skavlene ut mot breen i øst. Vidstrakt utsikt på toppen til mange ukjente fjell for min del. Kunne gjenkjenne Lodalskåpa og Tverrådalskyrkja i det fjerne.

Returen ned til Flo var nydelig, for det meste myk slush. Etterpå ble det bading i Oppstrynsvatnet.

Bilder

På vei opp mot Flosætra.

Fra Eggene (1159 m) med utsikt mot Oppstrynsvatnet (29 m).

Toppen av Fedalsnibba (1609 m).