Blåhøe og Dørkampen (20.04.2023)  5

Start point Billingen (738m)
Ascents Blåhøe (1,959m) 20.04.2023 13:02
Dørkampen (1,820m) 20.04.2023 15:09
Visits of other PBEs Billingen vinterparkering (732m) 20.04.2023 08:52

Parkerte ved Billingen en nydelig vårdag. Skyfri himmel, vindstille og behagelig temperatur allerede fra morgenen. Gikk med kortfeller på skareføre opp gjennom den vakre furuskogen her og opp på snaufjellet etterhvert. Senere ble det slush vårsnø. Satte kompasskurs ganske direkte mot Blåhøe (1959 m) i nordøst. Distansen fra parkeringen til toppen er 12 km.

Fra Skarvedalshytta og opp til Blåhøe ble det meget varmt. Solen stekte og vinden var fullstendig fraværende, og slik fortsatte det videre utover dagen. Det kladdet veldig under skiene de siste 100 høydemetrene til toppen, så resten av turen gikk jeg faktisk uten feller, selvom en annen topp stod på programmet også.

Kunne sitte i t-shirt på Blåhøe og bare nyte tilværelsen. Nydelig, vidstrakt utsikt fra varden på toppen, som bare så vidt stakk opp fra snøen. Etter en lang lunch her gikk turen videre mot neste topp, Dørkampen (1820 m). Det var kjempevarmt å gå de 250 høydemetrene opp til toppen, der det for øvrig står en steinbu. I dag var den ganske nedsnødd, så jeg så ikke en gang hvor inngangen lå gjemt under snøen. Etterpå ble det retur tilbake til Billingen.

Det er mindre snø ved Billingen og i Reinheimen i år sammenlignet med samme tid på året i fjor.

Bilder

Blåhøe (1959 m) er det store flate fjell i midten av bildet.

Utsikt fra toppen av Blåhøe (1959 m).

Utsikt fra Dørkampen (1820 m) mot vest.