Midtre og Store Tverråtinden (24.06.2022)  6

Start point Spiterstulen (1,103m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 24.06.2022 13:53
Store Tverråtinden (2,309m) 24.06.2022 15:56
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 24.06.2022 08:08
Visa helårsbro (1,095m) 24.06.2022 08:08
Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 24.06.2022 08:58

Guidet tur med Spiterstulen Bre- og Fjellføring under det årlige event Tinderodeo. Ukens beste dag værmessig; strålende sol fra skyfri himmel, årets varmeste dag med temperaturer opp til 22 grader i 1000 meters høyde og svake vindforhold.

En gruppe på 5, hvorav 2 guider, startet på Spiterstulen kl. 8, akkurat idet solen stakk frem bak Spiterhøe i øst. Vi krysset Visa helårsbro og begynte på oppstigningen mot Svellnosbrean på en meget god sti i retning Eventyrisen. Varmt i motbakkene opp her, bra valg å gå i short. De siste 200 høydemeterne frem til foten av breen gikk på en tydelig morenerygg. Snøfritt og tørt i terrenget.

Da vi nådde Svellnosbreen, tok vi på jakker og bukser og fant frem hjelm, tau og utstyr. Bratt opp breen i begynnelsen, men det flatet raskt ut lenger oppe. Snødekket bre og vi sank en del igjennom snøen, men ene guiden i front tråkket gode spor. Etter 300 høydemeter, tok vi av breen ved ca. 1980 meter. Samtidig som vi tok av tauet, raste det naturlig ut en snøskavl fra opptaket til Tverråryggen som utløste et løssnøskred på ca. 75 høydemeter. Snøskredet kom utenfor vår opprinnelige rute, men likevel viktig å være obs på slike potensielle skred på varme sommerdager i fjellet. Opptaket til ryggen er bratt, og vi sikret opp her. Noen høye opptak i selve klatringen, men gode grep. Deilig å forbigående være litt i skyggen fra solen, da det var temmelig varmt å gå ute på breen.

Oppe på Tverråryggen var det ikke lange distansen til dagens første topp, Midtre Tverråtinden (2302 m). Tørt føre og omtrent ingen snøfelt på hele Tverråryggen i dag. Vi sikret på ett punkt før toppen, ca. 10 høydemeter enkel klatring langs ryggen. Nydelig utsikt på Midtre Tverråtinden, særlig Store Tverråtinden (2309 m) tar seg fint ut herfra. Videre ventet turens høydepunkt, rappellen ned ryggen vest for Midtre Tverråtinden. Vi sikret og klatret først ned et punkt, før vi kom til selve rappellen. En veldig artig rappell. Videre langs Tverråryggen var det mye store stener å passere, og vi sikret på ett punkt, der det var litt utsatt og luftig.

På Store Tverråtinden (2309 m) var det flott å se tilbake på Tverråryggen og Midtre Tverråtinden. Bukkehøe tar seg pent ut fra denne kanten med sin bratte østvegg. Etterpå fulgte vi ryggen 300 meter lenger vest, og tok oss der ned på Svellnosbrean igjen. Så gikk vi 3 km på breen tilbake til stien, som fører ned til Spiterstulen. Totalt ble turen på 11 timer, og da vi nådde Spiterstulen kl. 19.15, gikk solen ned over parkeringen her.

Bilder

Klatringen ned fra Midtre Tverråtinden (2302 m) til punktet der vi startet på rappellen.
Rappellen ned fra Midtre Tverråtinden (2302 m).
Fra Store Tverråtinden (2309 m) med utsikt vestover ryggen. Bukkehøe (2314 m) til venstre i bakgrunnen.
Fra Store Tverråtinden (2309 m) mot Svellnosbrean. Skardstinden (2374 m) i bakgrunnen.
Fra Store Tverråtinden (2309 m) mot Galdhøpiggen (2469 m) og Svellnosbreahesten (2182 m).
Fra Store Tverråtinden (2309 m) mot Bukkeholstindene og Tverråbrean.
På Svellnosbrean på returen. Store Tverråtinden (2309 m) i bakgrunnen.
Fra Store (2309 m) mot Midtre Tverråtinden (2302 m).
Spiterstulen fra Visa helårsbro.