Hallingnatten og Darren (27.02.2022)  4

Start point Bruhaugan (745m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Hallingnatten (1,314m) 27.02.2022 11:26
Darren (1,102m) 27.02.2022 14:12

Siste søndag i februar og vinterferien uke 8 gikk turen til Hallingnatten (1314 m) og Darren (1102 m), førstnevnte et populært turmål - sommer og vinter, mens sistnevnte et mer ukjent turmål for mange, men med en kort og enkel adkomst fra nærmeste bebyggelse.

Startet skituren på preparert skiløype fra Bruhaugan like etter kl 8. Lettskyet vær, ca. 3-4 minusgrader og rolige vindforhold. Fra første stund begynte en solid motbakke opp til Nørdre Buhovd. Stigningen fortsatte inntil jeg rundet østsiden av Buhovdnatten og fikk mer slakere terreng bort til Buvasslie. Svært lite snø i terrenget mange steder - preppemaskinen hadde slitt seg gjennom et snøfattig område her.

Fra Buvasslie var det skiltet ca. 7 km til Hallingnatten. De første 2 km i retning toppen var det ikke preparert, men merket løype. Det gikk likevel fint å gå i terrenget her, og noen andre skispor var litt til hjelp, da jeg gikk med langrennsski. Kom opp på snaufjellet og over tregrensen. Flott vidde/høyfjellslandskap her oppe, men det blåste en kontinuerlig sur bris/liten kuling fra sydvest, så hetten på jakken måtte på. Like før toppunktet av Hallingnatten åpnet utsikten seg mot nord, og den er overraskende flott! Man ser langt fra Hallingnatten - helt til Gaustatoppen, Hallingskarvet, Hemsedal og Jotunheimen. For en panorama! Skiløypen gikk helt opp til varden. Der blåste det særdeles friskt, så oppholdet ble veldig kort. Klarte så vidt å få tatt bilde i den sterke vinden.

Fra Hallingnatten tok jeg en annen skiløype ned fra toppen, i retning nordvest for så å runde fjellet med klokken mot øst. Fine, slake nedoverbakker og gradvis mindre merkbar vind desto lavere i terrenget jeg kom. Nede ved Brynhildstølen var ikke de nykjørte skisporene fokket igjen - så forholdene ble bedre, men flere steder langs Fetjalie var det lite snø i løypene. Etter mange nedoverbakker kom jeg ned under tregrensen igjen, og da var det begynt å bli ganske så lunt i det flotte været.

Da jeg begynte oppstigningen fra Fetjan i retning Darren i sydøst, ble skiforholdene bedre. Det var kun inntil jeg tok av skiløypen vest for Vesle Rustadvatn (1033 m) at skiføret igjen ble dårlig grunnet lite snø. Til Darren var det 2 km å gå fritt i terrenget. Fulgte noen tidligere skispor til toppen, men måtte ta skiene av og på noen få ganger som følge av lite snø. De siste 100 meterne til toppen var det helt avblåst, så gikk derfor til fots her. Bra utsikt fra Darren, særlig i retning Hallingdal og mot Jotunheimen i det fjerne. Solen varmet godt på Darren, og det var mindre vind enn på Hallingnatten - så langt mer behagelig her.

Returnerte samme vei fra Darren 2 km tilbake til skiløypen, og fulgte denne ned til Buvatn (926 m). Så videre på samme skiløype som tidligere på dagen ned til Bruhaugan. Deilig med mange nedoverbakker på slutten av turen.

Bilder

Fra skiløypen ved Nørdre Buhovd. Norefjell i bakgrunnen.
Buvasslie.
På vei mot Hallingnatten (1314 m).
Nesten oppe på Hallingnatten (1314 m).
Siste bakken opp til Hallingnatten (1314 m). Det blåser friskt!
Varden på Hallingnatten (1314 m).
Utsikt mot vest fra Hallingnatten (1314 m). Hallingskarvet ses tydelig i midten av bildet.
På vei ned fra Hallingnatten (1314 m).
Flotte skiløyper!
Ved Austre Brynhildstølen.
Tok lunchpause her.
Stiskilt til Darren (1102 m). Lite snø.
Skispor fører vei til Darren (1102 m), som ses i bakgrunnen.
Darren (1102 m).
Utsikt mot Hallingnatten (1314 m) i vest fra Darren (1102 m).
Utsikt mot øst fra Darren (1102 m).
Hemsedal og Jotunheimen i det fjerne, fra Darren (1102 m).