Ryggjehøe, Steinbukampen og Glitter-Rundhøe (20.06.2020)  4

Start point Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m)
Ascents Ryggjehøe (2,142m) 20.06.2020 17:05
Steinbukampen (1,997m) 20.06.2020 18:45
Glitter-Rundhøe (2,089m) 20.06.2020 19:52

Lang fjelltur på årets lengste dag

Bratt opp til Ryggjehøe (2142 m) fra øst.

Vi startet turen relativt sent på dagen siden Live og Jordan hadde kjørt fra Trondheim på morgenen, en kjøretur på ca. 5 timer. I lettskyet, varmt og pent sommervær møttes vi på parkeringsplassen ved nasjonalparkgrensen i 12-tiden, og syklet deretter på grusvei inn til Glitterheim (7 km). I resepsjonen på DNT-hytten betalte vi for leie av syklene og kjøpte rumpeakebrett (20 kr per stk) til nedfarten fra toppene. Planen var å gå rundturen over Ryggjehøe (2142 m), Glitter-Rundhøe (2089 m) og Glittertinden (2457 m).

Opp til Ryggjehøe var det greit terreng å gå i, og vi tok fordel av å følge en del snøfonner, så ble det ikke så mye steinur å tråkke gjennom. Først fulgte vi DNT-stien mellom Glitterheim og Spiterstulen et kort stykke, og her var det noen små broer som måtte krysses og elvene var ganske strie på grunn av snøsmelting. Det var noe bratt opp de siste høydemetrene til Ryggjehøe, men greit å gå på snøen. Nydelig utsikt på toppen, særlig sydover mot Veo- og Memurutindane.

Videre var det en del høydemeter å ta seg ned, og hele den vestvendte siden av Ryggjehøe var uten snø, så vi fikk dessverre ingen glede av akebrettene. Halvveis ned fra Ryggjehøe tok vi en kort pause og jeg gikk ned litt i forveien for å ta en avstikker oppom Steinbukampen (1997 m). Flott utsikt derfra ned i Steinbudalen mot øst. De andre ventet på meg i kun 10 minutter ved foten av Glitter-Rundhøe, før vi tok fatt på den siste motbakken opp mot denne toppen. Jordan begynte å føle seg sliten og klaget litt over smerter i hoften, og Live begynte å bli litt bekymret for om det skulle bli dårlig vær. Vi så at skydekket var blitt veldig mørkt langt mot øst, og det virket som om det var på vei mot oss. Viktig å være bevisst på at været kan endre seg raskt høyt til fjells, og særlig på varme sommerdager når det potensielt kan dannes kraftige regnskyll med lyn og torden ut på ettermiddagen. Fikk oppleve det på en tur til Besshøe i sol og tordenvær i juli 2014, og det var veldig ubehagelig. Vi hadde også sett på værvarselet på yr.no at det kunne komme regn ut på kvelden. I tillegg har jeg lest at bestigninger av Glittertinden bør unngås i tåke og dårlig sikt. Vi ble dermed enige om at vi ikke ville nå toppen av Glittertinden i dag, og valgte å returnere ned fra fjellet etter bestigning av Glitter-Rundhøe.

Ned fra Glitter-Rundhøe fikk vi gleden av å prøve akebrettene, og det var overraskende artig! Det gikk fort unna. Jeg hadde lest at om man velger å returnere ned til Glitterheim fra området mellom Glitter-Rundhøe og Ryggjehøe, så bør man unngå Steinbuholet, så dermed falt det naturlige valget å gå ned Storglupen. Været bedret seg en overgang, og vi kunne nyte dagens siste solstråler på bandet mellom Steinbukampen og Ryggjehøe.

I Storglupen var det vakkert å gå. Midt mellom de bratte fjellveggene opp til Steinbukampen og Ryggjehøe føler man seg liten her. Enkelte steder fikk vi gleden av å benytte akebrettene på noen snøfonner mens andre steder er det tung steinur å bevege seg gjennom. Det ble gradvis mer tilskyende, og like før vi nådde Øvre Steinbuvatnet (1500 m) begynte det å regne. Vi passerte Øvre og Nedre Steinbuvatnet (1497 m) ved å gå syd om vannene, og å gå gjennom Steinbudalen føltes som en drøy etappe på turen. Noe lettere terreng å bevege seg i, men enkelte steder var det også litt steinur. Innen vi nådde Glitterheim omkring midnatt fikk vi oppleve to kraftige regnbyger. Etterpå syklet vi de 7 kilometerne tilbake til parkeringen, jeg i forveien og de andre litt etter siden de skulle overnatte i bilen denne natten. Det var årets korteste natt - og mørkt ble det aldri.

Bilder

Fra Ryggjehøe (2142 m) mot syd.
Fra Ryggjehøe (2142 m) mot sydvest.
Fra Steinbukampen (1997 m) mot Steinbudalen i øst.
Ryggjehøe (2142 m) fra Steinbukampen (1997 m).
På Glitter-Rundhøe (2089 m).
Glittertinden (2457 m) fra Ryggjehøe (2142 m).
På vei ut av Veodalen på årets korteste natt.