80 km skitur i løypenettet på Beitostølen (07.02.2020)  5

Start point Beitostølen (970m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Stryteberg (1,307m) 07.02.2020

En mild og vakker fredag i februar

Uten å ha lagt direkte planer på forhånd om hvor dagens skitur skulle gå, og lengden på den, så ble det en overraskende lang tur denne dagen som følge av bra vær og føre. Gikk fra Beitostølen til Bygdin via Gravolen, videre langs Vinstre og opp til Stryteberg (1310 m), der det var en stor reinsdyrflokk ca. 100 meter fra toppen. Deretter skiløype Rød 3 og Blå 6 til Javnin, så til Garli og Smørkoll, skiløype Blå 4 rundt, to runder Blå 7 og en runde på Garlimyre. En nydelig dag, "påskevær", temperaturer opp til 3 grader og omtrent vindstille. Smurte med rød voks - skarpt skiføre og god gli. Like etter at solen gikk ned stod fullmånen opp, og den lyste så høyt og flott at hodelykt var unødvendig. Var først tilbake fra skituren i 21-tiden.

Bygdin med Bitihorn (1607 m) til venstre.
Fra Stryteberg (1310 m) mot Jotunheimen.
Reinsdyr på Stryteberg (1310 m).