Topper på Tonsåsen (29.10.2019)  4

Haustsæterfjellet (906m) 29.10.2019
Svarttjernknatten (944m) 29.10.2019
Visits of other PBEs Haustsæterfjellet - sti fra vest (710m) 29.10.2019

En flott høstdag i Valdres, ganske lunt og nesten ikke vind. Besteg først to topper på Tonsåsen; Haustsæterfjellet (906 m) og Svarttjernknatten (944 m). Deretter ble det er tur til andre siden av Etnedalen og den litt bortgjemte Haustsæterfjellet (881 m). Pussig nok deler to topper samme navn på hver sin side av dalen.

Haustsæterfjellet (906 m)

Enkel topp. Startet ved en liten parkeringslomme ved avkjøring til Midtsætervegen og fulgte skogsbilveien frem til Midtsætri og derfra på en noe gjengrodd merket sti opp til toppen. Til tross for en del høye trær på toppen, var det noe utsikt, særlig oppover Etnedalen og mot Synnfjell.

Haustsæterfjellet (906 m). Utsikt mot Etnedalen og Synnfjell til høyre.

Svarttjernknatten (944 m)

Parkerte ved Leirskogen kyrkje, en pen liten kirkegård. Gikk derfra opp på vei forbi Øvregard oppover i høyden. Det er flott utsikt nedover dalen fra denne gården. Veien oppover var kjørbar og uten bom, så kunne vel egentlig kjørt lenger og parkert høyere oppe. Ved Skardsætri ligger det en hytte og her stoppet veien. Videre fulgte jeg en traktorvei og tok et stykke etter ut i terrenget og opp til toppen. Mye trær på toppunktet, så ikke mye til utsikt, men noen få meter øst for toppen var det fint utsyn over skogkledde åser og tjern.

Ved Skardsætri.
Like ved toppunktet til Svarttjernknatten (944 m).

Haustsæterfjellet (881 m)

Det var en drøy bit å kjøre for å komme nært denne toppen, som ble besteget fra øst. Det går vei opp fra Holoa i Leppedalen frem til en liten hytte omtrent ved kommunegrensen mellom Etnedal og Nordre Land. Fulgte veien derfra videre oppover (ikke kjørbar, sperret med stein) før det flater litt ut før man tar av veien og går inn i skogen. Derfra gikk det først litt oppover under høye trær, men så blir stigningen mer slak i et ganske åpent landskap med spredte trær. På toppen er det overraskende fin utsikt. Fikk følelsen av å være "litt langt vekk" her, men det var kanskje dagens fineste topp.

Haustsæterfjellet (881 m).

Kjøreturen tilbake gikk via Bagn og gjennom den nye Bagnskleivtunnelen som ble åpnet i dag.