Topper ved Hedalen (26.10.2019)  3

Jevnlisfjellet (831m) 26.10.2019
Jevnlisfjellet Sør (830m) 26.10.2019
Visits of other PBEs Høgdefjellet fra øst (1,005m) 26.10.2019

En flott lørdag i slutten av oktober. Pent høstvær og vindstille. Tre nye Valdres-topper ved Hedalen og Begnadalen.

Høgdefjellet (1055 m)

Kjørte inn Hedalen og parkerte ved Reset. Her tar en ny bomvei av til venstre mot sydvest. Fulgte veien mot Godvatna og besteg toppen derfra på god sti hele veien opp. En meget enkel topptur. Det var enkelte steder svært isete, så måtte være litt forsiktig. Fin og langstrakt utsikt på toppen, men dro ikke kjensel på noen konkrete topper i horisonten. Også noen andre folk gikk tur her i området denne dagen.

Jevnlisfjellet (831 m)

Kjørte av Hedalsvegen og parkerte på toppen av bebyggelsen rett vest for toppen. En meget stor hund var veldig ivrig på å hilse da jeg skulle til å parkere bilen ved en lomme øverst langs veien. Beboeren kom ut av huset sitt og ba hunden komme, og da spurte jeg om å få lov til å parkere der, og det var helt i orden. Fulgte en ganske våt og gjørmete skogsbilvei oppover i høyden. Det ble etterhvert tørrere ettersom jeg beveget meg opp og ut av de åpne hogstflatene. For øvrig var det veldig fin utsikt nedover Hedalen og solen varmet litt her i den vestvendte skråningen. I et stiløst skogsområde måtte GPS'en til bruk. Likevel var det ikke så tett skog som jeg hadde regnet med, og det gikk raskt opp i høyden. På toppen var det overraskende fin utsikt mot nord og vest. I dag var Jotunheimen å se helt i det fjerne.

Jevnlisfjellet (831 m).

Faksehaugen (718 m)

Det ble dagens korteste tur. Kjørte veien frem til rett syd for toppen, og gikk derfra først opp en gammel traktorvei og deretter ut i terrenget siste biten opp. En del trær i toppområdet gav ikke mye utsikt her.