Hoplandsfjellet fra Holme (31.03.2019)

Start point Holme (31m)
Endpoint Holme
Ascents Hoplandsfjellet (166m) 31.03.2019

Hoplandsfjellet fra Holme

Etter å ha studert kartet de siste dagene, oppdaget jeg en topp i Meland jeg ikke har vært på og som heller ikke hadde PBE. Jeg bestemte meg derfor for å bestige denne. Første delmål ble å finne ut om det gikk sti opp her. Etter å ha googlet litt fant jeg ut at det hadde vært arrangert noen fellesturer opp her samt. ett og annet blogginnlegg. Alle manglet beskrivelse av både startsted og sti.

Jeg begynte forsøket øverst på Hopland. Her fant jeg det som må være raskeste og greieste vei til toppen, men denne stien gikk over et beite. Porten inn til dette beitet var knytt igjen med så mange tau og så mange knuter at jeg fikk en fornemmelse av at grunneier ikke ønsker turgåere over her. Jeg gikk derfor ned igjen til veien mellom Holme og Tveit og begynte å traske mot Tveit. Jeg hadde allerede sett på kartet og visste at dette var den slakeste enden av fjellet, her måtte det vel finnes en mulighet for å komme seg opp.

Det tok ikke lange stunden før jeg hadde funnet det som helt tydelig var en sti, fulgte denne oppover skogen og traff på et felt med mye rotvelt. Det er tydelig noe trafikk oppover her, for stien har opprinnelig gått gjennom dette feltet, men nå har dannet seg en ny sti rundt de største trærene som ligger over stien.

På toppen er utsikten storslagen i forhold til toppens høyde.