Blægja - Askvoll (24.07.2014)

Ascents Blægja (1,304m) 24.07.2014
Ann Kristin og jeg ved varden rett nedenfor toppvarden. Utsikt mot Kinn og Florøområdet

Etter to rolige dager med litt sykling og padling på Bulandet gikk vi for en større anstrengelse. 1300 m "rett opp" er ikke hverdagskost. Været var varmt, på siste halvdel av tjuetallet i lavlandet. Vi fant forholdsvis enkelt stien fra nordsiden både på grunn av biler parkert i grøfta og et skilt ved startstedet. Noen hundre meter nærmere Førde enn gårdene i Rørvika. Stien gikk først veldig bratt, men flatet litt ut på 380 moh. Der fulgte vi ikke godt nok med på merkingen og ved en bekk skulle vi tatt opp langs bekken. I stedet krysset vi den på den tydeligste stien og endte på Rørvikhengenipa som er et lokalt turmål, og et flott utsiktspunkt. Vi fikk 30 ekstra høydemeter pga slurv her! Måtte returnere til bekken for å finne merkingen.

På toppen av de første bratte bakkene. Ser mot Rørvika.
Nipebua 600 moh.

Det bar videre i fortsatt bratt terreng (men ikke fullt så bratt som i starten) opp til hytta Nipebua. Stien mot toppen tok oppover like før hytta. Vi var nå så varme at vi i mangel av egnet badested valgte skvetting og hodeskylling i en iskald bekk. Stien etter hytta har fin stigning, men fra vannet på 900 moh er det nesten bare løs stein til toppen. Topplatået er flatt, og toppvarden et par hundre meter inn på platået. Utsikten er fantastisk til alle kanter. Foruten øyene i ytre strøk er det særlig Ålfotbreen, Gjegnen, Myklebustbreen og Jostedalsbreen som fanger blikket. Kvamshesten ved Bringeland er også en tøff topp å se.

Toppvarden med Kvamshesten bak

For Ann Kristin var det en stor seier å komme seg opp ettersom hun opererte hofta for andre gang for under ett år siden. På vei ned badet vi i vannet på 900 moh, og det var faktisk deilig!

Forfriskende kveldsbad!

Kjørte videre til Sogndal hvor vi hadde en svært varm natt på hotellet. Selv laken var for varmt! Heldigvis er det ikke ofte slik i Norge.

Start date 24.07.2014 12:45
End date 24.07.2014 20:42

Flott

Written by Olepetter 12.09.2014 22:04

med gps-spor på denne, som jeg har lurt litt på atkomsten til. Drømmevær, da gitt! Artig å se bilder av "opphavet" også; ser hvem Sondre likner på...

Sv: Flott

Written by aask 22.09.2014 22:43

Vi når vel ikke han til anklene nå for tiden, men er litt fornøyd med at vi har fått han til å se gleden med de enkle fjellturene også. Hyggelig at du var med å passet på at han kom trygt frem på prosjektet i Hurrungane i sommer. Blægja er forøvrig med på den eksklusive og korte listen over fjell jeg har vært på, og ikke Sondre, he-he.