Osplikammen - Ørland (03.07.2014)

Ascents Osplikammen (285m) 03.07.2014
Toppvarden med utsikt mot nordvest.

Tok asfaltert vei fra sørøst med skilt mot skytebane. Først til høyre, deretter til venstre før veien delte seg og jeg tok til venstre og parkerte foran bom etter bare 150 m. Gikk 130 m på veien og sti opp til høyre i den første venstresvingen etter bommen. Etter 50 m kom det en sti inn fra høyre, så trolig kan man parkere tidligere og ta en sti jeg ikke la merke til.

Stien deler seg flere steder og jeg testet et par alternativer. Stien deler seg etter et ganske langt flatt parti (før halvveis) med bratt alternativ med tau opp bergene til venstre. Bonus er at en kommer til et fint rastested med bord. Stigningsmessig er det enklere å gå stien innover dalen. Omtrent når man forlater skogen var det østligste alternativet lengst, men tørrest.

Terrenget minnet mye om Bergen hvor jeg tilbrakte studietiden. Blanding av små myrer og bart berg. Fin utsikt på toppen, men sur vind i dag. Hadde regnet mange steder, men tydeligvis lite her. En antikvitet av en boks hvor turboken var oppbevart. Virket som krigsutbytte!