Kråkfjellet og Rensfjellet - Klæbu og Melhus (01.07.2014)

Ascents Kråkfjellet (816m) 01.07.2014
Rensfjellet (941m) 01.07.2014 12:20
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 01.07.2014 12:20

Under utarbeiding.

Fra Kråkfjellet mot Samsjøen hvor jeg kom fra, 7,5 km unna.

Minnestavle over Kong Olav og statsminister Per Borten som rastet på Kråkfjellet.

Sola tittet frem utover dagen og jeg satte av tid til en liten tur ved Samsjøen. Det viste seg å være mye lengre enn mitt skalaløse kart ga inntrykk av. De to-tre timene ble til fem og en halv, nesten uten pauser.

Kjørte fra Lundamo til demningen ved Samsjøen. Svingete smal vei som tar minst en halv time hver vei. 75 kr med bankaxept kort. Tar ikke kredittkort eller kontanter.

Da jeg har fått et ømt punkt av fjellstøvlene i øvre kant, valgte jeg litt slitne fjelljoggesko med goretex. Det viste seg å være ganske tørt i de fleste myrene. Ved litt fornuftig veivalg returnerte jeg med tørre sokker, noe jeg ikke ventet ved start.

Ble skremt når jeg parkerte bilen og satte meg utenfor for å ta noen skiver. Det surret titalls klegg av den riktig store typen. Valgte derfor langbukse og langarmet ullskjorte, selv om shorts hadde vært lettere. Fikk likevel mange småbitt gjennom trøya på overarm og skulderblader. De vet hvor de skal sette seg!

Sporet viser vel det meste (klikk på kartet for å zoome og se mer detaljer). Siktet på en rygg på vei til Kråkfjellet, og gikk rundt de fleste hindringene mellom toppene. Største tvilen i rutevalget var siste biten ned til vannet. Det så trangt og vått ut langs bekken, så jeg valgte å svelge 40 høydemeter for å komme opp på ryggen lenger vest og sikte rett mot nordligste del av vannet. Tok en sjarmøretappe langs vannet lengst vest hvor det er store sandstrender. Raskere å skjære rett over land.

Så ett til to reinsdyr (trolig det samme) som holdt seg på noen snøflekker for å unngå kleggen. Så flere tomme haglepatroner enn jeg så ryper. Så faktisk bare en rype, så bestanden er nok skutt ned.

Terrenget var veldig fint, og helt sikkert fint fjellskiterreng også. Flott utsikt, noe dempet av tordenbyger i øst og sør. Kjente igjen Gråkallen med kuppelen, og Vassfjellet med mast og alpinbakker. Resten ble mest gjetting, og kikkerten lå hjemme...