Årkjølen - Kommunetopp i Nord-Odal (30.06.2014)

Ascents Årkjølen (641m) 30.06.2014
Ute av skogen var det flere idylliske partier.

Tårnet på toppen.

Dro fra Asker ved sengetid og kjørte til startstedet og overnattet i bilen. Tar bomvei fra Malungstugua (høyre bomvei) omtrent 6,5 km, deretter til venstre i motbakker ca 2,5 km. Ved et skilt om at det ikke er lov å kjøre lenger parkeres det, og stien starter 30 m lenger oppe i veien. Godt merket med blå bånd.

Våknet tidlig og var i gang rundt kl 6. Det hadde regnet og yret hele natten, men ga seg i tide. Alle busker var derimot ennå våte. Stien er god, men på myrpartiene er det ofte bedre utenfor stien. Vanninnholdet i stien er gradvis økende. Siden jeg hadde lest om dette gikk jeg med støvler. Første tredjedelen var så tørr at jeg tenkte at dette hadde jo gått fint med fjellsko. Etter andre tredjedelen var jeg overbevist om at støvler var greit, og etter siste myra klar på at dette hadde blitt vått selv i relativt gode goretex fjellsko. Men med støvler ble det en fin tur. Litt tungt på myrene selvsagt. Skyet, og litt tåke på toppen i perioder. Fikk se litt nordøstover, men fra sikttavlen i toppen av tårnet skjønte jeg at jeg gikk glipp av 99 % utsikt! Samme vei tilbake.