Risnesnipa - Kommunetoppen i Hyllestad (26.06.2013)

Ascents Risnesnipa (776m) 26.06.2013
Gygrekjeften og Risnesnipa (til venstre for kirkespiret)

Jeg var på en flere dagers jobbtur for vedlikehold av vanntemperaturstasjonene. Det var et litt unormalt værlag med nesten skyfritt i ytre strøk, og regnbyger med tåke på toppene i indre strøk. Overnattet i Sande, og så at det var mulig å smette inn en kommunetopptur. Risnesnipa sto høyt på ønskelisten etter at jeg leste om Hovlandsstien i Otto sin turrapport. I fjor høst var jeg på Krakhellenipa i Solund og hadde planlagt Risnesnipa neste dag. Sov i bilen i bakkene opp fra ferjekaia Krakhella slik at jeg kunne se bort på Risnesnipa. Planen var klar: Så jeg toppen om morgenen ble det tur, hvis det var tåke ble det retur (til Asker). Og det ble tåke og regn. Toppen er alt for fin til å kastes bort i dårlig vær!

Skyet og tåke på toppene i Sande denne morgenen. Fikk tidlig frokost på hotellet og kjørte via Vadheim og Lavik til Hyllestad-Risnes. Kjørte meg gradvis vestover og inn i fineværet. Ved Hyllestad kirke fikk jeg det første imponerende synet av dette storstilte svabergfylte fjellmasivet. Fulgte beskrivelsen og stoppet ved Hovlandsgårdene der det sto et tydelig skilt på telefonstolpen til venstre for veien: ”Hovlandsstien”. Kjørte et par hundre meter forbi for å parkere uten å være til sjenanse. Litt tidlig å vekke folk for å be om parkeringstillatelse! Startet kl. 8 presis. Hadde ikke med tursekk, så jeg satset på å finne vann underveis.

Opp en privatvei fra skiltet og gjennom en port. Så ble det litt nøling. Min konklusjon er at en bare skal gå rett opp gjennom beitet. Følg gule flasker i trærne i starten, men det er flere hundre meter mellom dem. Ta til venstre etter porten mot en hytte. Der hyttetrappa starter tar en til høyre (gul flaske i treet), rett opp bakken og klyver enkelt over gjerdet. Deretter videre lett opp beitet (sikksakk mellom tistler) og gjennom ny port. Videre rett opp gjennom nydelige eldre beiter med flotte engblomster til den siste porten som klatres over (mulig jeg har glemt en port....). Det var greit å se tråkk i gresset hvor stien gikk, i hvert fall i øvre del av beitene. Etter kort tid kom jeg til et stikryss 250 moh. Dit kom det blåmerkete stier fra både Risnes og Lekva. Kunne se ut som at de brukes mest i dag, men Hovlandsstien er uten tvil raskest!

Herfra var stien svært god. Det var en kulturell nytelse å gå den, særlig når jeg kom til partiet hvor veien var oppbygd med opptil 4 m høye murer. Nedenfra så det umulig ut, men Peder Hovland og kona viste at det gikk! På 500 moh krysset stien elva så jeg fikk drukket godt, og det var også vann når jeg bikket over kanten 610 moh. Stien var merket videre mot Risnesnipa, og jeg skjønte raskt at dette ikke bar mot toppunktet, men et mer spektakulært utsiktspunkt ved stupet. Gikk likevel dit først. Nydelig utsikt. Så bort på fjorårets Krakhellenipa. I nordvest reiste Blægja og Kvamshesten seg. Så Alden i nordvest. Deretter gikk jeg omtrent 800 m på GPS-kurs for å komme på toppunktet.

På grunn av bratt terreng mot øst valgte jeg å legge returen slik at jeg holdt høyden og deretter falt svakt slik at jeg kom inn på stien mot Risnesnipa rett ovenfor det eneste klyvepartiet på turen. Fulgte stien ned dette partiet og samme vei ned som opp.

Denne turen kommer høyt blandt kommunetoppturene mine til nå, ikke minst på grunn av den fine stien!

Opp 1 time 10 min til Risnesnipavarden
Bort 11 minutter til toppunktet
Ned 1 time
(+ 10 min jobb telefonkonferanse midt i lia)
Totalt 2 timer 34 min
Se kart og høydeprofil etter bildene