Bynuten - Kommunetoppen i Sandnes (17.06.2013)

Ascents Bynuten (671m) 17.06.2013 15:08
Frigg ser endelig toppvarden!

Etter dagens andre topp, Heiahornet i Strand, kjørte jeg til Jørpeland og provianterte. Var heldig og rakk akkurat inn på ferja Oanes-Lauane før lemmene gikk opp. Kjørte R13 og tok til venstre på 508. Nesten oppe på høydene var det en tydelig parkeringsplass med infoskilt om turområdet. Første utfordring for bikkja var å krysse en særdeles grovmasket ferist. Det endte med fornedrende bæring! Fulgte så en grusvei gjennom beiteområder, som gikk over i steinvei ettersom kornstørrelsen økte. Tok av fra veien og til høyre inn på sti som var skiltet. Var da rett vest for det lille tjernet nord for Trollabærtjønna. Den merkede traséen gikk litt lenger nord enn på kartet mitt, faktisk øst for Trollabærtjønna. Grei sti, men grov stein nesten hele veien, så fort gikk det ikke.

Etter Storatjørn bar det oppover, og stien var fornuftig nok lagt i en bue øst for alle stupene. Flott utsikt på toppen, og nesten vindstille! Lettgått fra vannet på 540 moh. Tilbake samme vei! Ble angrepet av kuer på grunn av bikkja og måtte igjen bære henne over feristen.

Dagen var ikke slutt! Inn i bilen og lang kjøretur gjennom Stavanger til Rennesøy med Hodnafjellet.

1 time 30 min opp.
1 time 22 min ned.
Totaltid med pauser 3 timer 26 min.
Se kart og høydeprofil lenger ned.