Presteseteråsen Vest (10.03.2013)

Ascents Presteseteråsen Vest (570m) 10.03.2013

Denne toppen var jeg "egentlig" på i 2007, på samme tur som Annevannshøgda, men da det dukket opp en "ny" høyere topp vest for det trigonometriske punktet var det bare å legge ut igjen! Er man toppsamler, så holder ikke alltid "nesten på toppen". Uansett var det en fin anledning til å prøve skiløypene på Vestskauen. Fikk med kona, bror og to turglade hunder.

Vi kjørte til Sande og innover i marka til parkeringen ved Kaldmoseter. Det var bomvei, husker ikke satsen helt, men i området 20-40 kr. Fine skiløyper innover, stort sett i jevne motbakker. Var tydeligvis populært med en runde rundt Øyvannet, men vi satte kursen mot Prestesetra og fortsatte vestover under åsen for å finne en fin og lun bålplass. Etter å ha fulgt løypa til enden returnerte vi til beste stedet som var i vannkanten av Prestevannet. Samlet inn tørrgrener og lagde pølsepål.

Mens bålet godgjorde seg tok jeg på truger og labbet opp på toppen. Det var lettere enn jeg hadde fryktet da snøen var overraskende fast i lia. Litt unnseelig toppunkt, men en fin furu noen meter lenger vest. Lite utsikt å se. Returnerte til deilige pølser og et fint renn ned igjen. Ble ganske kaldt når sola gikk ned!

En fin dag på Vestskauen! En pølsetur før bålforbudet setter inn bør alle unne seg!