Skihellevatnet (27.07.2022)  4

Visits of other PBEs Parkering Utigardsetra (380m) 27.07.2022 12:50

Vi kjørte til Mindresunde og tok av mot Flo, så raskt til venstre mot Skår/Garlid. Når det nærmer seg Skår tar en forholdsvis ny skogsbilvei av til høyre. Den kjørte vi til enden og parkerte 380 moh. Mye enklere enn mine tidligere besøk som har startet nede ved vannet. Etter litt stigning kom vi til den koselige Utigardsætra. Det er god sti hele veien opp til hytta ved Skihellevatnet. Det var litt småsurt der i dag. Jeg har et tidligere minne fra en solotur hvor jeg badet og vannet var så klart at jeg så bunnen 10-15 meter under meg. Men selvsagt grisekaldt vann, og så kom jeg på hva som ville skje hvis min mors advarsler om krampe skulle inntreffe. Det ble rask retur.

Men i dag nøyde vi oss med rast i le av hytta og retur samme vei.

Et ekstra turtips som jeg ikke har prøvd selv: Det er veldig fint å svinge til høyre før vannet og gå ut på Skorfjellet, som byr på fantastisk utsikt.

Ann Kristin ved Utigardsætra
Heldigvis har noen lagd en solid bru over elva