Nystaul på Gunnarstaulen (19.07.2022)

Hytta vår i Åmotsdal i Seljord byr på noe av det beste turterrenget jeg kjenner. Man går i fem minutter, og alt rundt deg er endret. Rake motsetning til Vestlandet hvor man går en hel dag og ser det samme, bare litt mer og mer utsikt. Og fjellene er grønne og innbydende.

Men litt av hvert er nå den beste blandingen. I hvert fall brukes hytta alt for lite, så det var fint å få dyttet inn noen sommerdager der sammen med min kjære. Disse bildene er fra en tur fra hytta til en geitestøl for å kjøpe geitost. Et artig innslag på turen, men geitene var ute i terrenget mens vi var på stølen.

Ann Kristin på vei opp Skaret fra hytta

Vi fulgte hovedstien gjennom Snofonnskaret og tok stien mot Gunnarstaulnuten. Ved Gunnarstaulstjønna tok vi på venstre side av vannet. Nå var vi i mer ukjent terreng og lette etter tråkk. Hadde regnet med å finne gamle stier i lia ned bekken fra vannet, men det var svært lite å finne. Terrenget var likevel ganske åpent og lettgått.

Ånund mot Gunnarstaultjønna og Gunnarstaulsnuten

Etter hvert kom vi ned på nivå med staulene og fulgte gamle setertråkk til Gunnarstaulen og videre til Nystaul, hvor osten ventet.

Ann Kristin ved Gunnarstaulen
Ånund på Nystaul
Artig do på Nystaul

Vi handlet ost og drakk kaffe med de hyggelige ysterne Irene og Jon Aarbakk. Vi returnerte på motsatt side av Gunnarstaulsnuten, og var oppom Kornetten på veien.